hits

Svar p sprsml om trening del 1

  • 07.05.2015 kl. 19:47

Her kommer del 1 av sprsmlsrunden om trening. Dere hadde veldig mange sprsml, s jeg fant ut at det ble enklest dele det i to deler.

hvor ofte skeier du ut med usunne ting, og hva er din "guilty pleasure", eller favoritt snack?

Jeg skeier ut med mye godt i helgene hehe, det er liksom premien for vre flink i ukedagene. Min guilty pleasure er Smash og sjokontter ♥ ♥ ♥

Hvor lang tid tar det fr du spiser etter en gjennomfrt kt?

Etter en kt er jeg som regel skrubbsulten bde fordi det ofte er flere timer siden jeg har spist og fordi kroppen trenger noe bygge p. S jeg spiser s fort som mulig etter treningen.

Spiser du mye siden du trener en del?

Spiser sikkert ganske normalt



Jeg har et sprsml angende proteiner. Tar du noen form for proteinpulver, bccaa eller lignende? Er ei ganske aktiv jente, trener 4-5 ganger i uka og har som ml bygge en sterkere kropp-m derfor ha en del proteiner for bygge muskler. Spiser proteinrike mltider som cottage cheese, egg, fisk og kjtt. S mitt sprsml til deg er flgende; anbefaler du ta proteinpulver eller bccaa for et bedre resultat, eller fr man nok proteiner gjennom et variert og sunt kosthold?Anbefaler du proteinshake/pulver for oppn resultatene raskere?

Jeg bruker ikke noen form for proteintilskudd. Jeg velger heller f i meg proteinene gjennom et sunt og variert kosthold. Du kan jo sjekke kostholdet ditt ? kroppen trenger ca 1,5 gram per kilo kroppsvekt. Er det en dag du vet at du har spist lite proteiner s kan du jo alltids drikke en proteinshake eller spise en proteinbar, men det er ikke ndvendig for at du skal klare bygge en sterkere kropp. Fr du i deg proteiner slik du beskriver over her at du gjr, holder det for klare bygge en sterkere kropp.

hvordan er kostholdet ditt?

Veldig norsk hvis jeg kan si det haha. Det gr mye i grovbrd med makrell til frokost, laks, brokkoli og potet til middag og kokt egg og sild til kveldsmat haha nam, mine sm livretter. S ja det er ikke noe diettkosthold, men det er god, gammeldags, sunn mat med masse proteiner, fiber og sunt fett.

ca Hvor mange kalorier spiser du hver dag?

Vet du det aner jeg ikke ..? Hadde kanskje vrt interessant funnet ut.

Har du noen gang telt/teller du kalorier?

Jeg m innrmme at jeg noen ganger tar en titt bakom yoghurten eller hva enn det er. Selv om jeg har bestemt meg for at jeg skal kjpe den, s ser jeg bare av ren nysgjerrighet. Men jeg er ikke en av de som legger den tilbake p hylla nr jeg hvor mye det er alts.

Hva br man spise fr styrketrening?

Fr styrketrening er det lurt spise proteiner. La dette komme fra f.eks. kylling, fisk, storfekjtt, svinekjtt eller egg. Unng fett, det kan ofte vr tungt fordye under en treningskt. Du trenger ogs noen karbohydrater, f.eks. grovt brd eller fullkornspasta/ris. Etter treningen kan du fylle p med f.eks. banan, melk, havregryn, ntter, trket frukt og proteinrik mat.

Hva br man spise fr og etter kondisjonstrening?

Innta lettomsettelig energi ca 1 time fr trening, i hovedsak bestende av proteiner og karbohydrater. Du trenger ogs litt fett, men ikke mye da det ikke er s avgjrende for selve treningskten. Grovt brd med kjttplegg, fullkornspasta, grnnsaker eller linser og bnner er god mat fr kondisjonstrening. Dersom du m spise litt nrmere treningen kan du f.eks. spise yoghurt, smoothie eller kornblanding. Etter treningen er det viktig f i seg nring innen det har gtt en time. Da kan det vre greit drikke et glass melk, spise ntter, trket frukt, kesam eller proteinrik yoghurt. Dersom du rekker spise et strre mltid innen time kan det vre kylling, fisk, grnnsaker, havregryn, potet og pasta.

Hvilken mat vil du anbefale fr en lpetur p 7-8km?

Spis et mltid bestende av proteiner, sunt fett, grnnsaker og langsomme karbohydrater, ca 1 time fr du skal ut p lpetur. Det kan f.eks. vre kylling, fisk, grnnsaker, ntter, linser eller grovt brd.

Fokuserer du mye p kosthold nr du trener s mye?

Mye og mye, jeg liker spise sunn mat og fler meg mye bedre da, men jeg har ikke noe strengt fokus p kosthold snn egentlig.

Kunne ogs trenge noen tips til hvordan man kan spise sunnere og unng spise godteri i ukedagene;)

Unng sukker og for mye salt. Velg rene matvarer, unng ferdigmat (bde take-away og mat som kommer fra pose eller er ferdig men frossen), drikk mye vann og unng lettbrus. Lag deg sunne alternativer nr du har lyst p noe stt, f.eks. friske og sunne smoothies, eller gresk yoghurt med frukt eller br. Les mer om kosthold og vektnedgang her.


hvor ofte trener du styrke?(antall ganger i uka), og hvor ofte br man trene styrke for f gode resultater?

Jeg trener styrke s og si hver dag, som regel med en fridag p lrdag eller sndag. Nr hndballsesongen starter igjen, blir det kanskje mindre tid til generell styrketrening.

Gode sko for styrketrening?

Jeg bruker vanlige lpesko, de samme som jeg jogger p mlla med. Jeg kan ogs bruke nikesko, men de lper jeg aldri med fordi de har for lite demping.

Hvor ofte br man trene styrke for f gode resultater?

Det kommer helt an p hvilke resultater du nsker, men fr du til trene to gode styrkekter i lpet av en uke har du et godt utgangspunkt. Da gjelder dette hele kroppen. Dersom du deler opp f.eks. overkropp og underkropp blir det fire styrkekter. Regelen er at musklene skal f trent to ganger i lpet av en uke. Det er ogs viktig med hvile mellom hver gang du trener styrke p en muskel, ca 48 timer. Du kan lese mer om riktig treningsmengde her.

Hvor mange velser br man (har du) inkludere i en treningskt, og hvor mange repetisjoner br man ta?

Det er avhengig av hvilke resultater du er ute etter, men ca 5 velser bruker vre normalt. Antall repetisjoner kan variere mellom 4-12, og sett kan vre fra 3-6 per velse. Dersom du nsker bygge litt volum (f.eks. sprettrumpe) br du ligge p mellom 8-12 repetisjoner og 3 sett og trene hypertrofi. Er du ute etter bli sterkest mulig lfter du tyngre med 4-6 repetisjoner og 4-6 sett per velse, da trener du maksstyrke. Her finner du et bra program for hele kroppen satt opp av Personlig Trener p 3T-Treningssenter.

Tips eller velser til f en mer markert mage?

Mage trener du faktisk veldig bra ved gjre basevelser! Da fr man trent kjernemuskulaturen gjennom stabilisering, og det vil gjre deg mye sterkere i bde mage og rygg (i tillegg til musklene velsen belaster). F.eks. er kneby og marklft med tunge vekter veldig god trening for magen. Slyngetrening er ogs bra trene dersom du vil trene magen. Her finner du gode velser du kan gjre i slyngen. Du kan ogs trene velser bare med kroppsvekt. Her finner du gode magevelser uten utstyr.Yoga og Pilates er ogs bra treningsformer for styrke magemusklene.

hva liker du best trene?

Styrketrening for bryst, rygg og armer er kanskje det jeg synes er artigst trene av styrkevelsene.

Om man nsker strre og fastere rumpe, br man trene med tunge vekter og frre reps, eller litt lettere vekter og mange reps?

For en strre og mer spretten rumpe br man trene hypertrofi. Det betyr at man kjrer mellom 10-12 repetisjoner og ca 3 sett per velse. Prv disse velsene, de tar godt p rumpa og vil garantert gi den et lft.


Vet du om noen bra rumpevelser med vekter unntatt marklft og kneby? Gjerne noe som gjr rumpa strre

Disse velsene fungerer bra! ← link

Beste velse for rumpe?

Isolert for rumpa er nok Hip Thrust med mye belastning, en favoritt blant mange!

Trener du mest styrke eller kondis?

Trener begge ganske likt, har som regel lagt inn bde styrke og kondis i en kt.

Har du noen tips for arm-trening?

Noen velger trene armene isolert, mens andre velger kjre basevelser som inkluderer armene. Basevelser inkluderer flere muskelgrupper samtidig, slik at velsene er mer energikrevende. For triceps (bakside overarmer) er benkpress en ypperlig velse. Der trener man i hovedsak brystmuskulatur, men fr samtidig massevis p baksiden av overarmene! I tillegg er stende eller sittende ro gode velser som i hovedsak trener rygg, men ogs tar veldig bra p fremsiden av armene (biceps). Les mer om disse velsene her.

Dersom du nsker isolerte velser kan du kjre flgende velser i tillegg til basevelsene:

- Bicepscurl med manualer

- Stende franskpress med manualer eller skive

- Tricepspress i kabel

hvis du jogger deg en tur, hvor lenge og hvor langt?

Hmm varierer litt, men fra 5 km p 30 min til 1 mil p en time


Hvor langt springer du p coopertesten? Hvordan trener du kondisjon?

Coopertesten har jeg faktisk aldri prvd, har sluppet billig unna for si det snn hehe

Nr du trener cardio, ssen type intervaller kjrer du? Hvilken hastighet p dragene og hvordan varmer du opp?

Jeg varmer som regel opp med cardio i form av gtur i oppoverbakke p tredemlla. Jeg vet ikke om alle tredemller er like, men p 3T bruker jeg hvertfall niv 7 p bde hyde og hastighet, og gr i alt fra 10-30 minutter, kommer litt an p dagsform og hva jeg skal trene etterp. Etter jeg har gtt kjrer jeg gjerne geriljaintervaller (20/10) en til to ganger p hy hastighet. Varierer litt der, men gjerne niv 18 p hastighet, eller niv 15 p hastighet og niv 4 p hyde, og ellers legger jeg inn litt rolig jogging her og der.

Hvordan har du tid og energi til trene hndball og styrketrening?

Det gr p en mte litt inn i hverandre. Jeg trener hndball for bli godt trent (og fordi det er den treningen jeg liker best), og jeg trener styrke for bli god i hndball, (og godt trent p andre mter).

Hva er den mest effektive treningen for deg?

Hmm mest effektiv.. Det kommer an p hvilken effekt jeg er ute etter da, men hndball gir meg bde kondisjontrening og styrke samtidig, s det passer meg midt i blinken.

bruker du pulsklokke nr du spiller hndball?

Nei, selv om det sikkert hadde vrt kult prvd det

Kunne du hatt et innlegg der du gir tips om bli bedre i hndball? Hadde satt stor pris p det<33

Jeg har selv flt en stigende kurve det siste ret, og det kommer nok av stor viljestyrke og mye trening. N er ikke jeg noen ekspert p hvordan man blir bedre i hndball, men for min del ble jeg mye bedre da jeg begynte spille med 2.div laget til Heimdal bestende av strre, sterkere og eldre spillere.

Hvis sprsmlet ditt ikke kom med, s kommer det sikkert i neste del! Da handler det mer om fettprosent, vektredusering og treningsmengde. Hva synes dere om svarene hittil? ♥

5 Kommentarer

R

07.05.2015 kl. 20:06
S brae svar! Kommer godt til nytte!

Andrea

07.05.2015 kl. 21:12
For noen utrolig gode svar!!

Helene

07.05.2015 kl. 21:19
veldig bra svar! utrolig gy lese og ikke minst veldig inspirerende

Anonym

07.05.2015 kl. 22:39
Hei:) kan du lage et godt styrkeprogram og kondisjonsprogram hvor man ikke trenger noe utstyr? I tillegg s lurte jeg p om du hadde noen gode velser for styrketrening av bryst? :) utrolig bra innlegg forresten!

07.05.2015 kl. 23:21
Likte godt svarene, spesielt de hvor du forteller om hva man spiser fr treningskter! du m bare fortsette med skrive om trening p bloggen, det liker jeg :) Du fikk svart p alle spm mine

Skriv en ny kommentar

Mathilde Holck

Hei og velkommen til min blogg! Jeg heter Mathilde Holck, er 20 r og kommer fra Trondheim. P denne bloggen legger jeg ut om livet mitt som rosablogger, profesjonell hndballspiller i bysen elite og student p BI. Legg meg gjerne til som venn og flg bloggen videre! :-) For sponsing, samarbeid eller sprsml kontakt meg p matholck.blogg@gmail.com!

Bloggdesign

Sk i bloggen

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no