Svar på spørsmål om trening del 1

Her kommer del 1 av spørsmålsrunden om trening. Dere hadde veldig mange spørsmål, så jeg fant ut at det ble enklest å dele det i to deler.

hvor ofte skeier du ut med usunne ting, og hva er din “guilty pleasure”, eller favoritt snack?

Jeg skeier ut med mye godt i helgene hehe, det er liksom premien for å være flink i ukedagene. Min guilty pleasure er Smash og sjokonøtter ♥ ♥ ♥ 

Hvor lang tid tar det før du spiser etter en gjennomført økt?

Etter en økt er jeg som regel skrubbsulten både fordi det ofte er flere timer siden jeg har spist og fordi kroppen trenger noe å bygge på. Så jeg spiser så fort som mulig etter treningen.

Spiser du mye siden du trener en del?

Spiser sikkert ganske normalt

Jeg har et spørsmål angående proteiner. Tar du noen form for proteinpulver, bccaa eller lignende? Er ei ganske aktiv jente, trener 4-5 ganger i uka og har som mål å bygge en sterkere kropp-må derfor ha en del proteiner for å bygge muskler. Spiser proteinrike måltider som cottage cheese, egg, fisk og kjøtt. Så mitt spørsmål til deg er følgende; anbefaler du å ta proteinpulver eller bccaa for et bedre resultat, eller får man nok proteiner gjennom et variert og sunt kosthold? Anbefaler du proteinshake/pulver for å oppnå resultatene raskere?

Jeg bruker ikke noen form for proteintilskudd. Jeg velger heller å få i meg proteinene gjennom et sunt og variert kosthold. Du kan jo sjekke kostholdet ditt ? kroppen trenger ca 1,5 gram per kilo kroppsvekt. Er det en dag du vet at du har spist lite proteiner så kan du jo alltids drikke en proteinshake eller spise en proteinbar, men det er ikke nødvendig for at du skal klare å bygge en sterkere kropp. Får du i deg proteiner slik du beskriver over her at du gjør, holder det for å klare å bygge en sterkere kropp. 

hvordan er kostholdet ditt?

Veldig norsk hvis jeg kan si det haha. Det går mye i grovbrød med makrell til frokost, laks, brokkoli og potet til middag og kokt egg og sild til kveldsmat haha nam, mine små livretter. Så ja det er ikke noe diettkosthold, men det er god, gammeldags, sunn mat med masse proteiner, fiber og sunt fett.

ca Hvor mange kalorier spiser du hver dag?

Vet du det aner jeg ikke ..? Hadde kanskje vært interessant å funnet ut.

Har du noen gang telt/teller du kalorier?

Jeg må innrømme at jeg noen ganger tar en titt bakom yoghurten eller hva enn det er. Selv om jeg har bestemt meg for at jeg skal kjøpe den, så ser jeg bare av ren nysgjerrighet. Men jeg er ikke en av de som legger den tilbake på hylla når jeg hvor mye det er altså.

Hva bør man spise før styrketrening?

Før styrketrening er det lurt å spise proteiner. La dette komme fra f.eks. kylling, fisk, storfekjøtt, svinekjøtt eller egg. Unngå fett, det kan ofte vær tungt å fordøye under en treningsøkt. Du trenger også noen karbohydrater, f.eks. grovt brød eller fullkornspasta/ris. Etter treningen kan du fylle på med  f.eks. banan, melk, havregryn, nøtter, tørket frukt og proteinrik mat. 

Hva bør man spise før og etter kondisjonstrening?

Innta lettomsettelig energi ca 1 ½ time før trening, i hovedsak bestående av proteiner og karbohydrater. Du trenger også litt fett, men ikke mye da det ikke er så avgjørende for selve treningsøkten.  Grovt brød med kjøttpålegg, fullkornspasta, grønnsaker eller linser og bønner er god mat før kondisjonstrening. Dersom du må spise litt nærmere treningen kan du f.eks. spise yoghurt, smoothie eller kornblanding. Etter treningen er det viktig å få i seg næring innen det har gått en time. Da kan det være greit å drikke et glass melk, spise nøtter, tørket frukt, kesam eller proteinrik yoghurt. Dersom du rekker å spise et større måltid innen time kan det være kylling, fisk, grønnsaker, havregryn, potet og pasta. 

Hvilken mat vil du anbefale før en løpetur på 7-8km?

Spis et måltid bestående av proteiner, sunt fett, grønnsaker og langsomme karbohydrater, ca 1 ½ time før du skal ut på løpetur. Det kan f.eks. være kylling, fisk, grønnsaker, nøtter, linser eller grovt brød. 

Fokuserer du mye på kosthold når du trener så mye?

Mye og mye, jeg liker å spise sunn mat og føler meg mye bedre da, men jeg har ikke noe strengt fokus på kosthold sånn egentlig.

Kunne også trenge noen tips til hvordan man kan spise sunnere og unngå å spise godteri i ukedagene;)

Unngå sukker og for mye salt. Velg rene matvarer, unngå ferdigmat (både take-away og mat som kommer fra pose eller er ferdig men frossen), drikk mye vann og unngå lettbrus. Lag deg sunne alternativer når du har lyst på noe søtt, f.eks. friske og sunne smoothies, eller gresk yoghurt med frukt eller bær. Les mer om kosthold og vektnedgang her.  


hvor ofte trener du styrke?(antall ganger i uka), og hvor ofte bør man trene styrke for å få gode resultater?

Jeg trener styrke så og si hver dag, som regel med en fridag på lørdag eller søndag. Når håndballsesongen starter igjen, blir det kanskje mindre tid til generell styrketrening.

Gode sko for styrketrening?

Jeg bruker vanlige løpesko, de samme som jeg jogger på mølla med. Jeg kan også bruke nikesko, men de løper jeg aldri med fordi de har for lite demping.

 Hvor ofte bør man trene styrke for å få gode resultater?

Det kommer helt an på hvilke resultater du ønsker, men får du til å trene to gode styrkeøkter i løpet av en uke har du et godt utgangspunkt. Da gjelder dette hele kroppen. Dersom du deler opp f.eks. overkropp og underkropp blir det fire styrkeøkter. Regelen er at musklene skal få trent to ganger i løpet av en uke. Det er også viktig med hvile mellom hver gang du trener styrke på en muskel, ca 48 timer.  Du kan lese mer om riktig treningsmengde her.

Hvor mange øvelser bør man (har du) inkludere i en treningsøkt, og hvor mange repetisjoner bør man ta?

Det er avhengig av hvilke resultater du er ute etter, men ca 5 øvelser bruker å være normalt. Antall repetisjoner kan variere mellom 4-12, og sett kan være fra 3-6 per øvelse. Dersom du ønsker å bygge litt volum (f.eks. sprettrumpe) bør du ligge på mellom 8-12 repetisjoner og 3 sett og trene hypertrofi. Er du ute etter å bli sterkest mulig løfter du tyngre med 4-6 repetisjoner og 4-6 sett per øvelse, da trener du maksstyrke. Her finner du et bra program for hele kroppen satt opp av Personlig Trener på 3T-Treningssenter. 

Tips eller øvelser til å få en mer markert mage?

Mage trener du faktisk veldig bra ved å gjøre baseøvelser! Da får man trent kjernemuskulaturen gjennom stabilisering, og det vil gjøre deg mye sterkere i både mage og rygg (i tillegg til musklene øvelsen belaster). F.eks. er knebøy og markløft med tunge vekter veldig god trening for magen. Slyngetrening er også bra å trene dersom du vil trene magen. Her finner du gode øvelser du kan gjøre i slyngen. Du kan også trene øvelser bare med kroppsvekt. Her finner du gode mageøvelser uten utstyr. Yoga og Pilates er også bra treningsformer for å styrke magemusklene. 

hva liker du best å trene?

Styrketrening for bryst, rygg og armer er kanskje det jeg synes er artigst å trene av styrkeøvelsene.

Om man ønsker større og fastere rumpe, bør man trene med tunge vekter og færre reps, eller litt lettere vekter og mange reps?

For en større og mer spretten rumpe bør man trene hypertrofi. Det betyr at man kjører mellom 10-12 repetisjoner og ca 3 sett per øvelse. Prøv disse øvelsene, de tar godt på rumpa og vil garantert gi den et løft.


Vet du om noen bra rumpeøvelser med vekter unntatt markløft og knebøy? Gjerne noe som gjør rumpa større

Disse øvelsene fungerer bra! ← link

Beste øvelse for rumpe?

Isolert for rumpa er nok Hip Thrust med mye belastning, en favoritt blant mange!

Trener du mest styrke eller kondis?

Trener begge ganske likt, har som regel lagt inn både styrke og kondis i en økt.

Har du noen tips for arm-trening? 

Noen velger å trene armene isolert, mens andre velger å kjøre baseøvelser som inkluderer armene. Baseøvelser inkluderer flere muskelgrupper samtidig, slik at øvelsene er mer energikrevende. For triceps (bakside overarmer) er benkpress en ypperlig øvelse. Der trener man i hovedsak brystmuskulatur, men får samtidig massevis på baksiden av overarmene! I tillegg er stående eller sittende ro gode øvelser som i hovedsak trener rygg, men også tar veldig bra på fremsiden av armene (biceps). Les mer om disse øvelsene her.

Dersom du ønsker isolerte øvelser kan du kjøre følgende øvelser i tillegg til baseøvelsene:

          Bicepscurl med manualer

          Stående franskpress med manualer eller skive

          Tricepspress i kabel

hvis du jogger deg en tur, hvor lenge og hvor langt?

Hmm varierer litt, men fra 5 km på 30 min til 1 mil på en time

Hvor langt springer du på coopertesten? Hvordan trener du kondisjon?

Coopertesten har jeg faktisk aldri prøvd, har sluppet billig unna for å si det sånn hehe

Når du trener cardio, åssen type intervaller kjører du? Hvilken hastighet på dragene og hvordan varmer du opp?

Jeg varmer som regel opp med cardio i form av gåtur i oppoverbakke på tredemølla. Jeg vet ikke om alle tredemøller er like, men på 3T bruker jeg hvertfall nivå 7 på både høyde og hastighet, og går i alt fra 10-30 minutter, kommer litt an på dagsform og hva jeg skal trene etterpå. Etter jeg har gått kjører jeg gjerne geriljaintervaller (20/10) en til to ganger på høy hastighet. Varierer litt der, men gjerne nivå 18 på hastighet, eller nivå 15 på hastighet og nivå 4 på høyde, og ellers legger jeg inn litt rolig jogging her og der.

Hvordan har du tid og energi til å trene håndball og styrketrening?

Det går på en måte litt inn i hverandre. Jeg trener håndball for å bli godt trent (og fordi det er den treningen jeg liker best), og jeg trener styrke for å bli god i håndball, (og godt trent på andre måter).

Hva er den mest effektive treningen for deg?

Hmm mest effektiv.. Det kommer an på hvilken effekt jeg er ute etter da, men håndball gir meg både kondisjontrening og styrke samtidig, så det passer meg midt i blinken.

bruker du pulsklokke når du spiller håndball?

Nei, selv om det sikkert hadde vært kult å prøvd det

 Kunne du hatt et innlegg der du gir tips om å bli bedre i håndball? Hadde satt stor pris på det<33

Jeg har selv følt en stigende kurve det siste året, og det kommer nok av stor viljestyrke og mye trening. Nå er ikke jeg noen ekspert på hvordan man blir bedre i håndball, men for min del ble jeg mye bedre da jeg begynte å spille med 2.div laget til Heimdal bestående av større, sterkere og eldre spillere. 

Hvis spørsmålet ditt ikke kom med, så kommer det sikkert i neste del! Da handler det mer om fettprosent, vektredusering og treningsmengde. Hva synes dere om svarene hittil? ♥

5 kommentarer
    1. Hei:) kan du lage et godt styrkeprogram og kondisjonsprogram hvor man ikke trenger noe utstyr? I tillegg så lurte jeg på om du hadde noen gode øvelser for styrketrening av bryst? 🙂 utrolig bra innlegg forresten!

    2. Likte godt svarene, spesielt de hvor du forteller om hva man spiser før treningsøkter! du må bare fortsette med å skrive om trening på bloggen, det liker jeg 🙂 Du fikk svart på alle spm mine

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg