Hvem er du på eksamen?

Nå har jeg litt sånn hodepine innenfor hver tinning og bak øynene, i tillegg er det en utfordring å holde øyelokkene oppe. Jeg er sliten, det er lov å si det. Jeg sov ikke mye i natt og har jobbet konstant med historieboka de siste to dagene. Men sånn er det med eksamen, det gjelder sikkert de fleste av oss. Det er mye press og mye forventninger, både fra seg selv og andre. Så kommer dagen, og bare det å svelge frokosten er et slit. Kanskje er nervene der fra du våkner, kanskje har ikke kroppen oppfattet situasjonen og nervene skyter inn rett før du går inn døra og håndhilser med sensor. Eller finnes det noen der ute av typen som gleder seg til muntlig eksamen? 

Du er ferdig og det er flere måter å reagere på. Kanskje er du av den typen som gleder seg over at du er ferdig med 13 år på skolebenken og ikke kunne gitt mer faen hvilken karakter du får, så lenge du er ferdig. Eller kanskje du er den som har det minst like ille i timene etterpå, når du går rundt å suller og venter på dommen. Så kommer den, karakteren. Den som på en halvtimes intervju skal være like tellende som en standpunktkarakter du har brukt et helt år på å bygge opp ..

.. Det er en million måter å reagere på. Noen gråter av skuffelse fordi de fikk en femmer i religion, målet var jo seks. Andre kan med god samvittighet dra på smilebåndene av en treer i norsk. Vi har også dem som får bestemme middagen etter å ha fått en velfortjent sekser i historie. Mens det blir tårevått for de som fikk blackout eller endte opp med en toer på grunn av en sensor som mistenkes å være nært beslektet Voldemort. Alle reaksjoner er helt lov. La kroppen få ut glede eller frustrasjon på sin måte. 

Om ikke lenge vil det gå opp for oss at det er ferie og tid for å senke skuldrene. Og med tiden vil vi forstå at eksamen ikke er livet. Den karakteren betyr ikke alt. Det finnes viktigere ting i livet, sant? Bare bruk to sekunder og sett alt i perspektiv, hvor jævlig lite betyr ikke den karakteren i forhold til livet ellers? God helse, gode venner og i det hele tatt tilgang til skole. Det er slike ting som faktisk betyr noe i det store bildet. 

Legg merke til at det var en karakter jeg droppet, i reaksjonsbeskrivelsen min over. Den gørrkjedelige, men likevel trygge fireren. Det er her jeg kommer inn i bildet. Jeg kom opp i historie, der temaet var “en historisk begivenhet som har endret verden”. Så jeg valgte kommunismens fall, et ganske bredt tema egentlig. Jeg følte at det gikk veldig bra, så det er litt fælt å innrømme det, men jeg trodde jeg skulle få fem, haha. Uansett det ble en firer. Jeg gråt en skvett, av blandede følelser. Det var nok litt skuffelse blandet med en hel del lettelse. Men nå er jeg ferdig med det, og ENDELIG ER DET SOMMERFERIE! Jeg er helt ferdig på VGS. Det i seg selv er grunn nok til å feire, drit i karakteren – den kan vi ikke gjøre noe med akkurat nå uansett. La oss skåle sammen på lørdagen, enten det er for en toer, en firer en sekser eller alt innimellom ♥

25 kommentarer
    1. Tellet presentasjonen din også på karakteren, eller var der bare spørsmålene etterpå? Og var de vanskelige? 🙂

    2. Hva var problemstillingen din?
      Kom selv opp i historie og har eksamen i morgen. Jeg fikk et oppsett der man kunne velge mellom krig og revolusjoner eller perioden 1945 – 1965. Jeg valgte problemstillingen ”Hvorfor ga USA Marshallhjelp til USA”. Grunnen til det er for at jeg føler jeg kan mye om Marshallhjelpen, og det er det jeg har lært mest om. I tillegg er det ikke noe direkte fasitsvar på motivet til USA, det er flere motiver. Så lenge jeg består er jeg super fornøyd. På eksamen har jeg begynt å tenke mer sånn ”det er viktigst at du består, for karakteren er ikke deg. Du er så mye bedre enn en karakter”. Har vanligvis 4 i faget, men blir faktisk fornøyd om jeg får 2, bare jeg ikke stryker haha.

    3. Jeg kom opp i matte og lurer egentlig på hvorfor jeg ikke er mer skuffet over karakteren jeg fikk, men tror det bare er slik du beskriver. Jobbet hardt, og mer kan jeg faktisk ikke gjøre. Jeg presenterte den beste versjonen av meg selv i dette faget i dag. Da skal jeg faen meg ikke være alt for skuffet. SKÅL for sommerferie!

    4. Jeg kom også opp i historie, endte opp med en 3er der, ikke fullt så heldig å komme opp i sitt verste fag. Men som du sier, nå er det over, og det er lov å feire 🙂

    5. Waouu Just fantastisk you are very smart baby I see the next Solberg in Norway peace and love i love you so Much 🌷

    6. ååh, dette var godt å lese nå<3 fikk selv 4, og tok meg selv i å gråte litt av skuffelse. men faen heller, 4 er jo bra nok?! vi må slutte å sette så unødvendig store krav til oss selv. SKÅL og god sommerferie, Mathilde!! du er god

    7. Fikk også den kjedelige 4’eren idag. Men du har så rett, det har ingen betydning i det store bildet! Skål for ferie og aldri mer grunnskole!

    8. Dette var et utrolig bra innlegg som jeg trengte akkurat nå!! Så tusentakk for at du er du og skrev dette flotte innlegget, du er super! Digger både deg og bloggen❤️

    9. Artig skrevet! Jeg ville så absolutt vært happy med en 4’er 😀 God sommerferie til deg når den tid kommer!

    10. These pictures are so good. You are simply beautiful. However I prefer coloured pic´s, because i love to see your red hair.
      Has anyone told you today how beautiful you are?! really hope so!

    11. På muntlig eksamen teller den uforberedte delen mer enn den forberedte (den presentasjonen du lager) :/ I historie er det ekstra dumt fordi pensum er så stort, og de kan spørre deg om noe helt urelatert (f.eks. snakket du om kommunismen, og da kan du få spørsmål om ting fra helt andre tidsperioder som vikingtiden). Jeg hadde eksamen i kjemi, og der får vi ikke oppgaven før 45 min før :O Utrolig stress. Så får man mange spørsmål om alle mulige tema, og til slutt må man gjøre et forsøk. Fikk 6 på et eller annet vis.

    12. Muntlug eksamen er sikkelig stress, og man må prestere og si Alt man kan på en halvtime. Jeg er helt enig i dt du skriver, eksamen er ikke alt, dt er då mye i livet som er viktigere! Lærerne forventer at vi skal kunne alt som står i boken, og setter høye krav. Synes du er flink, Mathilde! Du må bare stå på videre livet, ønsker deg alt godt:-))

    13. tusen takk for at du skrev dette! Har eksamen på tirsdag, og har omtrent grått bort hele eksamenstiden. Trengte virkelig å lese det her akkurat nå <3

    14. Herregud jeg elsker at du skrev dette, Mathilde. Har ikke ord. Var akkurat dette jeg trengte etter å ha fått 4eren selv! Tusen takk❤️

    15. 4 er absolutt en bra karakter i historie på eksamen. De som ble trekt opp hos oss i fjor i historie fikk stortsett 3ere. Bra jobba! vær stolt av deg selv 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg