4 havregrøter

I morrest måtte jeg ha leksjon i havregrøtlaging for mamma, som hadde gått tom for sine søte, små havregrøt-poser fra enten Møllerens eller Bjørn. Dere vet hvilke jeg prater om sant?…

Det er jo greit med slike poser osv, veldig enkelt og effektivt. Men jeg foretrekker likevel å lage min egen grøt fra bunnen av. Så nå tenkte jeg, med min mor i tankene, å komme med fire alternativer til ulike havregrøter. Jeg har ofte havregrøt til frokost og da er jeg avhengig at det går litt fort så jeg bruker mikroen, men det er sikkert mange som foretrekker å koke den i en kjele. Det har ikke så mye å si.

1. Den klassiske

Bland sammen 1 dl havregryn og ca 1,5 dl melk i en skål og sett i mikroen på varm temperatur // eller ha det i en kjele og kok på medium eller varm // eller bruk 1,5 dl kokende vann og rør inn i havregrynene. Når grøten har blitt tykk og ser ferdig ut, la den avkjøle og pynt den med for eksempel banan og jordbær eller honning og nøtter, og selvfølgelig sukker og kanel. 

2. Den kalde eplegrøten

Denne er en alltime-favourite som gjør havregrøten ti ganger mer spennende. Jeg har lagt ut oppskrift på den tidligere, dere finner den HER

3. Skogsbærgrøt

Den samme grunnblandingen som i 1, men rett før den er ferdig kokt (ta den ut litt tidligere hvis du har den i mikroen) så heller du oppi en dose med valgfrie bær, jeg bruker en skogsbærblanding man finner i frysedisken på butikken. Så lar du den koke litt med bærene så de smelter og grøten får en nydelig rosa/lilla farge. Ta gjerne over litt akasjehonning eller sukrin. 

4. Sjokoladegrøt

Den samme grunnblandingen som i 1 og 3, med melk og havregryn. Når den er varm, gjerne litt før den er ferdig, så putter jeg en rute med mørk sjokolade og rører den inn så den smelter i grøten. Det går også an å bruke en ss med kakaopulver istede. Topp den med litt hakket sjokolade eller sukrin. 

Hva er deres favoritt? Tips blir gladlig tatt i mot ♥

9 kommentarer
    1. Hei den nr 3 ser delicious ut 😀 den gang vi skal møtes vil gjerne ha det 🙂 ha en fin kveld videre forsatt in love with your blogg baby :-*

    2. Elsker havregrøt! Jeg pleier å lage vanlig havregrøt og tilsette chiafrø og most banan på slutten. Det smaker såå godt:)

    3. mm, havregrøt er så sykt undervurdert! kjedelig som jeg er har jeg bare prøvd nummer 1 toppet med banan. den siste med kakaopulver måå jo bare prøves ut<3

    4. Hei Caroline jeg er ferdig med den arbeidplassen på tunet så jeg chiller ofte hjemme med ufortryg penger så jeg ber deg å blogge litt mye så få du masse fin kommentar fra meg å MEDIATOR. Helt seriøst jeg digge deg mye elsker bloggen din du må også legge noen fint bilde av deg på facebook lenge siden jeg er ikk sett der men det går bra det er samme Barry jamil som kommenter bloggen din ok girl håper vi ses i dag da you make my day every second love you :-*

    5. Bruker du ikke glutenfri havregryn? Har selv cøliaki, men man trenger kanskje ikke det 🙂 Flotte tips!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg