spørsmålsrunde om cøliaki

Hei! Nå tenkte jeg å kjøre en liten spørsmålsrunde OM CØLIAKI, og bare det. For dere som ikke vet hva det er, så er det en allergi som jeg har fått følelsen av at veldig mange av mine lesere har, og inkludert meg da så klart. Jeg kan ikke spise hvetemel eller noe som har hvetemel i seg, og det er egentlig pretty much what it is all about. Har fått veldig mange spørsmål om det i det siste, og mange er veldig keene på at jeg har en spørsmålsrunde om det. Jeg vet at det er mange som ikke bryr seg om det, men jeg har forskjellige lesere som ønsker forskjellige ting, og derfor tar jeg hensyn til det 🙂 Så ja det er bare å spørre om tips og ting dere lurer på rundt dette.

SPØR IVEII!! MEN HUSK, BARE OM CØLIAKI DA 😀

102 kommentarer
    1. Er det vanskelig å holde styr på?
      Blir du behandlet annerledes?
      Har du noen andre alternativer for mel?

    2. Deltar du på cøliaki leir ? Vintercamp eller sommercamp?
      Spør du om restauranter osv har gluten fritt, siden du får kjøpt glutenfri hamburger rett ved der du bor ?

    3. Jeg lurer på hvor i Trondheim du kjøper de glutenfrie ostebaguettene du tidligere har snaket om? 🙂 Du sa at de var fra helsekost, men jeg finner de ikke 🙁

    4. hvordan gjør du det når du er på cuper/utlandet osv?
      synes du det er slitsomt?
      kan det være sånn at du kan starte å spise hvetemel engang i framtiden?
      hvordan gjør dere det når dere vennegjengen samles og skal spise mat og godteri?

    5. Har du mye mat med deg fra Norge når du reiser til utlandet, eller undersøker du på forhånd hvor du kan få tak i glutenfritt der du skal? 🙂 Jeg skal til Kypros og lurer på om du har vært der og vet hvordan de er i forhold til glutenfri mat?

    6. Hvilken grad av allergien har du? Må du feks ha eget vaffeljern, eller kan du steke dine vafler i et jern hvor det har vært vanlig mel? 🙂

    7. Bruker du å ha med deg hamburgerbrød e.l når du skal kjøpe junkfood? Blir du noen gang sliten eller lei av å ikke finne den maten du må ha? Jeg opplever ofte på reise at det er vanskelig å finne mat, så jeg ender opp med å spise potetgull. I afrika f. eks, hvordan gikk det?

    8. Kan du lage et innlegg med gode tips til mat uten gluten? Har allergien selv og hadde vært greit å visst om litt fler retter jeg kan lage meg til frokost/lunsj/mellommåltid osv. Gjerne sunne! 😀

    9. Hva gjør du når du blir servert mat med hvetemel i bursdagsselskap osv?
      Har du noen gang spist noe med hvetemel? Og hva skjer hvis du gjør det?

    10. Hva skjer når du får i deg ting du ikke kan spise?
      Har det skjedd noe farlig med det en gang? 🙂

    11. Hva skjer om du spiser noe du ikke tåler?
      Hvordan oppdaget du det?
      Hvordan blir “diagnosen” satt?

    12. hvordan fant du ut at du hadde cøliaki? Magen min blåser seg opp etter jeg har spist brød og knekkebrød, og jeg lurer på om dette er et tegn.

    13. Kan du vere så snill og legge ut oppskriften på dei legsene du tar sukker og kanel på?:) hadde blitt veldig glad!!

    14. Hva kan skje hvis du spiser noe med hvetemel i seg? Er det bare en allergisk reaksjon eller er det dødelig farlig?

    15. Hva er favoritt maten din? Altså som man får kjøpt ferdig glutenfri. Har det selv, og sliter så med å følge dietten. Er vennene dine flinke til å skjønne at du ikke kan spise hvetemel? Hva gjør du om noen feks har laga brownie til jentekveld og du må sitte der å se på?

    16. hei, jeg har det også men ingen av vennene mine vet det og jeg spise ikke på skolen fordi jeg er flau over det!! hva spiser du på skolen? er du flau over det? <3

    17. Hva er din favoritt type glutenfritt brød?
      På restauranter o.l., pleier du å spørre etter glutenfrie alternativer eller bare velger du blant det som er trygt og det du kan spise?
      Synes du det er vanskelig å spørre etter glutenfri mat når du er ute andre steder?
      Hvor lenge har du hatt cøliaki?
      Har selv cøliaki så vet hvordan det er, men lurer liksom på hvordan du greier deg liksom. Elsker bloggen din!

    18. -Hender det noen ganger at du ¨skeier¨ ut? altså liksom blåser i det og kjøper deg et rundstykke?
      -Hva er det du savner mest å spise som det er gluten i?
      Har cøliaki selv, så hvet hva det innebærer…

    19. Når fikk du vite at du var allergisk mot det? Og hvordan fant du det ut? Og hva skjer om du spiser hvetemel?

    20. har noken spørsmål:)
      – er det glutenfrie bakeri i trondheim?
      – skjer det at du tar deg en bolle med mel
      eller holde du deg heilt unna? fristelsen er såå stor!
      – korleis reagerer du?
      – kor får du tak i junkfooden?
      – oreokake oppskrifta? kas kjeks?
      – ka har du i matpakka kvar dag?
      hååpa eg får svar:-) tusen takk!

    21. hvor lenge har du cøliaki?
      hva er din familie også?
      ikke bry å spise samme mat som sine venner?
      sorry for my bad norsk. i used google translator,

    22. jeg synest det er så vanskelig å finne mat når jeg er med venner å spise fordi de rett og slett bryr seg ikke å synest bare det er slitsomt at jeg har det.. har du noen tips til frukost, lunsj og middager ogsånn? kan du ha en dag i uka der du legger ut oppskrift uten mel? det hadde vært fantastisk… Jeg tåler ikke laktose heller(melk, følte osv) men det er bare å kjøpe laktose fritt så det går helt fint:D

    23. Er du så alergisk at hvis noen har brukt en kniv til å skjere i brød med hvetemel og så bruker du den kniven etter på til å skjere i glutenfrittbrød, så reagerer du?

    24. “Jeg kan ikke spise hvetemel eller noe som har hvetemel i seg, og det er egentlig pretty much what it is all about”
      Det er ikke bare det. Du bagateliserer sykdommen. Hvetemel finnes i uttrolig mange matvarer, det er det som er problemet. Det er nesten umulig å unngå hvetemel eller spor av det, da måtte man i tilfelle sulte seg i hjel.

    25. Hei! Jeg kan har cøliaki pluss at jeg ikke kan spise noe som helst med melk. Har du noen ideer til hva jeg kan spise?

    26. Hvordan oppdaget du at du hadde det? eller hvordan fant du det ut? 🙂
      Må du ofte på kontroll på sykehuset eller lignende?
      og hva gjør du vist dere lager mat på skolen? 🙂

    27. spiser du “vanlig havergryn” og freia melkesjokolade? har ikke det glutten i seg?
      hvordan reagerer du om du spiser noe med gluten i?
      har du en mild variant av cøliaki?
      love your blog <3

    28. du skrev en gang om en pose med pulver eller røre du kan lage pannekaker av, hvor kjøper du det? tror det var Hello Kitty eller noe?

    29. Hvilke baguetter/rundstykker kan du spise? Finner bare sånne ekle i glutenfri-avdelinga..
      Synes du ikke glutenfri mat som saus, knekkebrød, vafler osv har en mye ekklere smak enn med hvetemel?

    30. når oppdaget du at du hadde det?
      har du alltid hatt det?
      når du skal i brusdag osv, hva gjør du hvis det bare serveres ting med hvetemel i?

    31. Hvordan reagerer du hvis du spiser mat med hvetemel? Får du noen skikkelige allergi reaksjoner?
      Er det noen andre i familien din som har cøliaki?
      Hender det at du glemmer å spørre på resturanter om mat uten hvetemel? 🙂

    32. Har du noen tips til gode brød? Er det glutenfri burger på maxburger?? Hva gjorde du i mat og helse med tanke på Cøliaki?

    33. Er det sånn at det ikke gjør noe om du spiser litt mel en sjelden gang, eller må du holde deg unna absolutt hele tiden?

    34. Ble du født med cøliaki?
      Hva skjer hvis du har spist nå med hvetemel i?
      Får du veldig vondt i magen?
      Har noen andre du kjenner cøliaki?

    35. Er det sånn at man blir født med det, eller kan man utvikle det i likhet som diabetes?
      Hvordan var det med deg?
      Hvordan reagerte du når du fikk vite at du hadde det?
      Hvordan fant du ut at du hadde cøliaki? Hvilke tegn/symptomer hadde du?
      Synes du det er kjedelig å ha det, eller har du lært deg selv å leve med det?

    36. hei! Jeg har også cøliaki:( Jeg spiller også håndball, så jeg lurte på om du pleier og ha med brød på håndballcuper? Eller liker du de fleste glutenfrie brøda?

    37. Tror du at det har påvirkning på hvordan kroppen din ser ut? At du har så flat mage osv? (ps. du har seriøst dødsfin kropp, haha)

    38. Cøliaki er en kronisk tarmsykdom 🙂 Jeg har det selv og har hatt det siden jeg var 15.
      Hvor lenge er det siden du fikk diagnosen?

    39. – er det mange butikker som selger glutenfrie produkter?
      – hva slags reaksjon får du når du spiser noe med hvetemel i seg?
      -er det irriterende og ha cøliaki?
      – når fant dere ut at du hadde det?
      Setter stor pris på at du svarer på noen av spørsmålene 😀

    40. “Jeg kan ikke spise hvetemel eller noe som har hvetemel i seg, og det er egentlig pretty much what it is all about”
      Det er ikke bare det. Du bagateliserer sykdommen. Hvetemel finnes i uttrolig mange matvarer, det er det som er problemet. Det er nesten umulig å unngå hvetemel eller spor av det, da måtte man i tilfelle sulte seg i hjel.”
      Ehm unnskyld meg Johanne, men hva har du røyket. Det funker helt fint å unngå hvetemel. Man behøver absolutt ikke sulte i hjel??? Hva tenker du med? Er det liksom hvetemel eller spor av hvetemel i frukt eller grønnsaker? I vann? Juice? Kylling? Kjøtt generelt?? Fisk? Herlighet

    41. Hvordan fikk du diagnosen? Måtte du ta gastroskopi, isåfall var det vondt? Legene tror jeg har cøliaki, og vil derfor ta en gastroskopi på meg, men det har jeg helt angst for.. Har hørt at man kan få støtte i form av penger om man har påvist cøliaki, får du det? Isåfall hvor mye penger får du utbetalt i mnd? 🙂

    42. Finnes det noen tabletter man kan ta for å kunne spise gluten en dag? 🙂 Har du det og hvordan er formen etter å ha spist gluten når du har tatt tablettene isåfall?

    43. Jeg så at du hadde laget en oppskrift med havregryn, spiser
      Du ikke glutenfri havregryn? Og hvorfor spiser du freia melkesjokolade?:)

    44. Jeg har også cøliaki, og fikk det i 5.klasse og nå går jeg i 10ende. Har jo så og si vent meg til maten, men jeg lurer på en ting. Hvordan var det for deg når du fikk det? Når fikk du det? Noe mat du kan anbefale?
      Klem 🙂

    45. Jeg ville si at jeg har også cøilaki. jeg synes at det er kjempe bra at en toppblogger skriver om det!
      Jeg lurte på:
      Hvordan er det til deg når du skal på bursdager og sånne type ting, har du med deg din egen mat?
      Hvordan synes du utvalget av glutenfrie produkter er her i Norge?

    46. Søstra mi har også cøliaki, men hun er drit tynn åssen er du feit? Er dt mye fett i cøliaki mat som det er i gluten mat?

    47. siden du har cøliaki har du vel tatt gastrologisk undersøkelse( slange ned i magen). hvor gammel var du når du tok dette? var det fælt? syns du tanken på at du må ha denne “sykdommen” resten av livet er veldig kjip? liksom at du går glipp av mye digg mat!

    48. Misstenker at jeg har hatt det i et par år. Men cøliakiprøvene slår ikke ut før du er skikkelig syk.
      Begge søsknene mine har det og mor.
      Lurer på om hva tid du oppdaget det?
      Hvordan var symptomene?
      Vet du om noen skjulte symptomer?
      Tok du Gastroskopi (slange ned i magen)? Hvordan var det såfall?
      Skal ta den selv nå kommende onsdag, så håper du svarer før det!

    49. 1. hva kan skje hvis du spiser noe med mel?
      2.kan du ikke spise maten som ligger ved siden av mel heller, må dere ha vanlig brød og ditt brød hver for seg?

    50. Har cøliaki selv, men har også diabetes type 1. Så fordi jeg har diabetes får jeg ikke vondt i magen eller noen som helst plager. Får du veldig vondt i magen eller hvordan reagerer du? 🙂

    51. Hvilke glutenfrie produkter liker du best? Noe du annbefaler å smake på? Hvor kjøper du glutenfri mat?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg