Glutenfri tomatsuppe fra bunnen av

Hei, takk for masse moralsk støtte angående visdomstanna! Operasjonen gikk veldig bra, med full bedøvelse så det var ikke vondt. I ettertid er det ganske ømt og hovent, og det trykker en del både i øret, halsen og hodet på den siden tanna ble trukket. Så jeg knasker ibux og spiser suppe så jeg slipper å tygge. I går lagde jeg tomatsuppe fra bunnen av, noe jeg aldri har gjort før, men det var supergodt! Og ikke minst sunt oog veggie. Det er kanskje heller en tomatbasert grønnsakssuppe, det vil si at Toro har lite å stille opp med når det gjelder både næringsinnholdet og smak. 

Her kommer oppskriften:

2 pakker hakkede tomater

2 ss tomatpure

2 terninger grønnsaksbuljong oppløst i 8 dl kokende vann

2-3 gulrøtter

1 gul løk

en håndfull spinat

litt olje

3 ss creme fraiche

salt og pepper 

makaroni

Fremgangsmåte:

Jeg startet med å finhakke løk, gulrøtter og spinat og steke med olje i en kjele i noen minutter. Tilsett deretter 2 ss tomatpure og la det surre i noen minutter, så heller du oppi de hakkede tomatene. Jeg brukte hakkede tomater med smak av hvitløk og basilikum, sikkert bedre med frisk hvitløk og basilikum, men jeg sparte både tid og penger på å droppe det. Tilsett deretter vannet med grønnsaksbuljong og la det koke opp. Til slutt er det bare å smake til med salt, pepper og tilsette så mye creme fraiche du selv måtte ønske, jeg brukte lett creme fraiche. Du kan bruke en stavmikser for å få suppen helt jevn og klumpfri, eller få en mer chunky variant.

Hvis du vil ha makaroni i suppen så koker du det som anvist på pakken, jeg gjorde det med glutenfri makaroni of course. Og hvis du vil ha suppen mer spicy kan du finhakke chili og steke med grønnsakene helt i starten. Jeg er ikke noe fan av spicy food så jeg droppet det. 

Har dere noen gode supper å anbefale?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg