Svar på spørsmål om trening del 2

Hvordan trene for å redusere mest mulig fettprosent?

For å redusere fettprosent bør man trene både intervalltrening og tung styrke. Å løpe intervaller på 4*4 gir deg økt oksygenopptak, som gjør at du forbrenner mer i hverdagen. Tung styrketrening vil også bidra til at forbrenningen øker. I tillegg er 4*4 intervaller med løping og tung styrketrening svært energikrevende, så man vil forbrenne mer under selve treningsøktene også. Når man trener på denne måten er det veldig viktig at man spiser nok. Den største feilen mange gjør er at de trener med for lite næring i kroppen eller fyller ikke på nok etterpå. Det fører til at kroppen ikke klarer å prestere like bra og effekten av treningen blir dårligere. Her kan du lese om hvordan du gjennomfører 4*4 intervalltrening. Her finner du styrkeprogram for hele kroppen.  Under styrkeprogrammet kjører du da 4-6 repetisjoner av hver øvelse, med 4-6 sett per øvelse. Kjør så tungt du klarer! 

Forslag til gode og effektive øvelser som fjerner magefett? jeg her litt mer magefett enn det som er vanlig for en på min størrelse, så om du har noen tips til gode cardio trening (ikke jogging, sykling osv) øvelser hadde jeg blitt veldig glad! jeg lurer også på om dansing er bra trening? jeg ønsker å fjerne magefett, og jeg danser, men er det en effektiv måte å trene vekk fett på?

Man kan ikke forbrenne fett på utvalgte steder på kroppen, så det er en myte at man kan trene bort fettet på magen uten å trene bort annet fett. For å forbrenne fett er det beste å trene intervalltrening med løping (4*4) og trene tung styrketrening. Dersom du ikke liker å løpe eller sykle er det liten vits i å gjøre det, og da kan dans være et godt alternativ! Så lenge du jobber med høy nok intensitet (danser stort og sterkt) vil du forbrenne kalorier. I tillegg bør du trene styrke, noe som både er bra for fettforbrenning + at man blir en bedre danser! Videre kan det være smart å spise sunnere, dersom du ønsker mindre fett på magen. Ofte lagres en del «usunt fett» her, fordi man drikker brus/juice eller spiser usunt. Også lettbrus er smart å kutte her! Spis sunt, drikk vann og tren styrke ved siden av dansingen. 

Har du alternativ til kondisjonstrening for å forbrenne mye fett som ikke er løping? (Har skade i foten, og løping er derfor en vanskelig øvelse å utføre)

Da kan det være et fint alternativ å sykle, enten utendørs eller på spinning. Dersom det også er vondt kan du prøve ellipsemaskin, romaskin eller svømming med høy intensitet!


Hvis det jeg vil er å bli ordentlig tynn på en måte, hvordan kan jeg trene da? bare løping? styrke? hvordan kan jeg få bort fett på magen?  

Det å bli «ordentlig tynn» burde aldri være et mål. Men man kan trene for å bli sterk og få mindre fettprosent, slik at man ser bedre proporsjonert ut. Da er det smart å kombinere intervalltrening 4*4 med løping og tung styrketrening med baseøvelser, med 4-6 repetisjoner per øvelse og 4 sett per øvelse. Da vil du ikke gå opp i muskelstørrelse. 

Hei! Jeg sliter en del med vekta mi, og lurer på om du har noen kondisjons – og styrkeøvelser for å gå fort ned i vekt?

Det er ALDRI en god ide å gå fort ned i vekt, for da kommer nemlig vekta like for tilbake igjen. Dersom du vil gå ned i vekt, og holde den borte, må du gjøre det på riktig måte! Og da er løsningen følgende: du må forbrenne mer kcalorier enn du putter inn i kroppen. Det gjør du slik:

1.     Spis sunn og næringsrik mat. Unngå ferdigmat, sukker og brus/juice. Spis ren mat og pass på at du får i deg all næringen som du trenger. Det fungerer ikke å spise alt for lite. Spis heller sunt, men nok!

2.     Øk intensiteten på treningen din. Tren 4*4 intervaller med løping og tren tung styrketrening. Ikke kast bort tiden på trening som ikke gir resultatene du ønsker. Her er gode styrkeøvelser du kan gjøre: 

sånn ca. hvor mange timer i uka trener du egentlig? sånn i gjennomsnitt?

Hmm jeg trener ca en gang om dagen, og da trener jeg gjerne opp til to timer. Kan være jeg tar meg treningsfri på en lørdag eller søndag, men ja dere skjønner ca.

Hvor mange økter har du om dagen?

Fra en til to i gjennomsnitt tenker jeg

Jeg har veldig lett for å slutte når jeg blir litt sliten, og tror ikke jeg går helt i kjelleren, spesielt på mølla. Har du tips til hvordan man kan holde til absolutt max punkt, og hvordan man vet at man yter max på mølla?

Det er viktig å ha nok næring i kroppen når man skal løpe på mølla. Er man i underskudd kan man fort bli sliten. Kroppen har ikke nok drivstoff for å prestere! Det er derfor viktig å fylle på med god næring før treningen, ca 1 og en halv time før. Spis et måltid bestående av proteiner, sunt fett, grønnsaker og langsomme karbohydrater. Skal du løpe lengere enn 90 minutter kan du gjerne fylle på med ekstra karbohydrater i forkant (f.eks. grovt brød eller fullkornspasta), og en sportdrikke underveis.

Videre kan det være lurt å bruke pulsklokke. Det kan jo være at du kjører for hardt for tidlig, og at du bruker opp energien for raskt. Når du bruker pulsklokke er det lettere å planlegge intensiteten på løpeøkten. Dersom målet er at du skal kjøre deg helt ned i kjelleren, må du kjøre på med hardere intensitet og kortere økter. F.eks. 4*4 intervaller med høy intensitet.

Noen tips når man skal trene når man har mensen? Har det hjulpet for deg når det gjelder mensen ved trene og ha et sunt kosthold?

Når du har mensen kan du trene som før. Faktisk kan trening hjelpe mot menstruasjonssmerter. Men dersom du har veldig vondt kan det være en løsning å trene med litt lavere intensitet den uken, f.eks. gå lange turer eller lett styrketrening. Likevel er det noe annet med trening i form av blant annet håndball. Det diskuteres om jenter har større sjans for å ryke korsbåndet under mensen, dette kan ha noe med at elastiteten i kneet øker i løpet av syklusen.

Jeg er veldig glad i trening, og synes det er så gøy med framgang. Dessverre så har jeg ikke tid til å trene styrke så ofte, da jeg trener fotball flere ganger i uken i tillegg til skole. Dette synes jeg er veldig kjipt siden jeg synes det er gøy og jeg vil gjerne få sterkere overkropp, (spesielt mage) da jeg har over gjennomsnittet mye muskler i beina. Har du noen forslag på lette øvelser jeg kan gjennomføre hjemme som ikke tar så alt for lang tid? Jeg har litt fett over hoftene som ikke hadde gjort noe å få vekk

Vil du bli sterkere er det absolutt best å trene med ekstra belastning i form av vekter. Men dersom du ikke har det tilgjengelig kan det være et alternativ å trene pushups (bryst og bakside armer), pullups (rygg og framside armer) og planke (mage/rygg)!

Når jeg trener mister jeg masse fett av puppene, og de krymper, eller altså blir mindre, hater det. Noen tips til å unngå dette? Og ja jeg bruker sport BH.

Puppene består av fett, og når du forbrenner vil også puppene bli mindre dessverre. Man kan ikke velge hvor fettet skal forbrennes fra. Den eneste måten å forsikre seg om at puppene ikke blir mindre, er ikke å gå ned i fettprosent. Det spiller ingen rolle hvordan bh man bruker, fettet forsvinner uansett.

Hei! Jeg trener både styrke og kondisjon flere ganger i uken har lyst på bedre kondisjon og bedre styrke. Men føler når jeg løper trener jeg vekk musklene og at det blir tyngre å løpe pga. har trent mye styrke, hva bør jeg gjøre?

Du løper ikke vekk musklene, men det er forståelig at du føler at det er tyngre å løpe etter styrke. En mulighet er å legge inn løpingen først i treningsøkten, så tar du styrkeøkten etterpå. Deretter må du passe på at du får restituert nok før neste treningsøkt, ca 48 timer. Det blir lengere treningsøkter, men færre per uke. 

Noen bra intervall øvelser?

Jeg nevnte en del intervall øvelser med løping i forrige innlegg, så jeg kan gi dere noen litt andre typer. Øvelser med kroppsvekt er f.eks. burpees, froskehopp, spensthopp, bruke hoppetau, hoppende utfall og mountain climbers. Det er øvelser med høy intensitet og som engasjerer store muskelgrupper i kroppen.

Hva er ditt favorittmerke innen treningstøy?

Reebok, Adidas og Nike 

Er det verdt å betale “såpass” mye for 2XU?

Jeg synes 2xu og Skins er de beste tightsene, så for min del er det verdt det. Jeg må ha en tights som jeg slipper å må dra på meg hele tiden mens jeg løper, og disse to sitter som støpt på huden.

Hvilken pulsklokke anbefaler du?:D

Jeg bruker en Suunto Ambit 2S, anbefaler den!

Hvor kjøpte du den treningstightsen du hadde på deg?

På 3T-shop, her


Trener du best sammen med venner eller alene?

Med venninnene mine, vi pusher og motiverer hverandre veldig

Hva synes du om gruppetimene på 3t? Hvilken liker du best?

Jeg liker de faktisk veldig godt, men jeg er ikke så flink til å komme meg i rutine. På håndballtrening må jeg alltid være on time, så jeg liker at jeg kan dra på 3T akkurat når det passer meg. De jeg liker best er pulsstep, rumpe og hotflow.

Hva er maxpulsen din?

Det har jeg ikke målt, men den høyeste pulsen jeg har sett på pulsklokka mi er 206

Er det mye kroppspress der du bor?

Jeg kjenner ikke såå mye på kroppspresset, men de aller fleste jeg kjenner er svært opptatt av trening. Det handler ikke så mye om å ha finest kropp lenger, men heller om å være godt trent. Det blir jo selvfølgelig et kroppspress det også, men ikke på den “jeg må være tynnest mulig” måten. Jeg er hvertfall veldig der at jeg vil være sterk og ha muskler, tigh gap er ikke det jeg prøver å oppnå liksom.

Hvordan klarer du så mye trening uten å få vondt i for eksempel leggene eller knærne?

Akkurat med det tror jeg bare jeg har vært heldig. Jeg er utrolig redd for å ryke korsbåndet eller et eller annet som vil ødelegge for meg. Jeg husker bare da jeg hadde lyskestrekk, og var ute fra håndballen et par måneder, hvor sykt ille det var. Men det er viktig å tenke på skadeforebyggende trening, spesielt innen idretter som håndball.

Har det hendt at du har mistet motivasjonen helt? Har du isåfall noen tips for å få den tilbake igjen?

Hmm det har hendt at jeg har gått en hel uke uten trening, og tatt meg selv i å tenke “æii jeg har ikke trent på ei uke, hvorfor gidde å starte nå”, men så tar jeg meg en økt og husker hvorfor jeg liker så godt å trene! Det gjelder bare å dra seg litt i nakkekinnet å komme seg på trening, for da er det værste allerede gjort, også man selvfølgelig keep it up da!

Hvor høy er du? Veier du?(du må ikke svare)

173 cm og 70 kg ca

hva synes du om “thigh gap”?, og har du det?

Neii jeg har ikke det. Hmm jeg synes det er fint på de som passer til det!

 Er du fornøyd med kroppen din?

Det er jo alltid noe å pirke på, men jeg gidder ikke å sette meg så veldig inn i det, fokuserer heller på det som er bra og det som muligens kan bli bedre. Jeg liker både treningen og kostholdet mitt slik det er nå, så jeg er ikke interessert i noen drastiske forandringer.

har du høy forbrenning?

Nja jeg troor jeg har ganske høy forbrenning. Jeg merker det veldig når jeg spiser, ettersom jeg trener en del så forbrenner jeg det jeg spiser fort, og blir fort sulten igjen haha

Hvordan holder du motivasjonen oppe?

Skole, trening, familie og venner er egentlig det jeg lever for, så alle disse tingene hjelper meg med motivasjon på ulike måter. Jeg bilr motivert til trening av familen og vennene mine. Men samtidig så er det ikke noe jeg liker bedre enn å trene, så bare følelsen i seg selv er den største motivasjonen.

Trener du ofte ute eller mest på treningssenteret?

Trener helt klart mest på treningssenter, da på 3T Rosten. Men jeg kan godt jogge meg en tur ute eller løpe trappene i Granåsen også.

Hva trener du? styrke, løping, svømming eller håndball osv.

Styrketrening, kondisjon, og håndball som går på begge deler.

Har du tips til treningsmotivasjon? Personlig sliter jeg veldig med det å bare komme i gang.

Du bør sette deg mål; hva vil du oppnå på hvor lang tid og hvorfor. Vær viljesterk og målbevist. Hvis du ikke har troen på deg selv, vil ingen andre ha det heller. Så kan du gjøre det litt interessant: Skriv treningsdagbok og se framgangen, bruk pulsklokke og følg med på puls og forbrente kalorier, kjøp deg nye treningsklær slik at du får lyst til å trene.


Hva synes dere?

15 kommentarer
    1. Så gøy at du skriver såpass mye om kosthold og trening for tiden, det er så motiverende!
      Hadde vært spennende om du skrev innlegg om “dagens treningsøkt”, hvor du skriver om oppvarminga, øvelsene og hva du spiser for å restituere etter økta. Eller et innlegg som oppsummerer økter og øvelser gjennom en hel uke!!

    2. du e jææævlig flink <3 (hjerteøyne) og som hu skrev over, så kan du jo ha noen innlegg i måneden der du skriver hvordan du trente da og da og slikt, fordi du er en stor inspirasjon! men har du noe mål om å gå opp i vekt? altså i muskelmasse? vil du ha sixpack og slikt? vet du er ferdig med disse innleggene da, men liksom har du planer om å bli større? få finere kropp osv?

    3. Må faktisk skryte litt av disse to innleggene her. Utrolig gode svar, fant mye hjelp i de 🙂 så flink du er!

    4. Jeg er en jente på 13 år som fikk en kneskade for 1 år siden, jeg spilte håndball 🙂 Men etter jeg fikk skaden og mest etter jeg opererte har jeg lagt på meg en del… Så jeg lurer på om du vet noen treningstips uten å jogge, sykle osv, som forbrenner mye?
      Håper du kan svare!

    5. Veldig bra svar på alle spm, var til myye hjelp! Og jeg hadde også (som to av kommentarene over meg sier) synes at det hadde vært gøy om du hadde skrevet litt om dagens treningsøkt. Sånn at hvis du for eksempel har hatt styrketrening en dag, at du liksom skriver om hvordan du varmet opp og hvordan du trente!:)
      Du er helt sykt motiverende – en ordentlig inspirasjon.

    6. Hei!
      BLACCSHOP.COM er en ny og trendy nettbutikk med stort utvalg av klær, tilbehør og interør. Dette er en nettbutikk for alle! Følg oss også på instagram; @BLACCSHOP for konkurranser, nyheter og annet morro!
      Ha en fantastisk dag,
      TEAM BLACCSHOP

    7. Brae svar! 🙂
      Hva heter sangen du har på mystorien din? Den sangen der du og 3 venner sitter i en bil. Hørte bare “I given”. Setter pris på om du svarer 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg