“wakefulness is lowlevel braindamage”

Dere er fantastiske, TAKK for responsen på forrige innlegg. Var redd det innlegget skulle bli liggende ulest på internettet i evigheten, uten at noen ville relatere seg til teksten, men tydeligvis er det flere der ute som føler seg litt uviten og forvirret i denne verden.

Denne helgen har vært fin, vi hadde fri fra håndballen så planen var å sove lenge både lørdag og søndag for å innhente litt overskudd. Men med en døgnrytme som en 90-åring har jeg våknet tidlig uansett. IRR når jeg har lagt meg sent med vilje for å skulle klare å sove lenge dagen etter. På fredag la jeg meg halv to, våknet halv åtte. På lørdag la jeg meg tre, våknet ni. WTF det orker jeg ikke. Jeg sover for lite og det stresser meg. Ble ikke mye søvn i natt heller, da jeg og Maja igangsatte prosjekt renovate-majas-closet og nettshoppe alt som mangler sent i går kveld.

Akkurat nå sitter jeg og hører på en podkast som Anna tipset meg om –The Joe Rogan Experience med Matthew Walker- om en professor of neuroscience som har utdypet seg innen forskning på søvn. Han forteller om hvor viktig søvn faktisk er for oss. Sju til ni timer, minst åtte for en toppidrettsutøver (har jeg hørt). I podkasten snakker de om blant annet hvordan folk (sånne som meg) sover lite fordi de tenker at de ikke har tid til å sove, fordi tiden ikke strekker til, men det fører bare til tidlig aldring og død(….), så hva er det egentlig vi har det så travelt med? Som overskriften min sier, forteller han at bare det å være våken er skadelig for hjernen, så søvn i seg selv er jo hjernemedisin. Jeg skal bli flinkere, åtte timer søvn, om jeg så må legge meg klokken ni hver kveld. Det er i hvert fall denne ukens oppdrag.

 

Hvor mange timer sover dere i løpet av en natt?

3 kommentarer
    1. Det er så viktig! Kjenner flere som sliter med det, men få tar faktisk tiltak… Jeg har tidlig skole/jobb hver ukedag, så jeg er ofte i seng til kl. 10, så ligger jeg heller på mobilen eller leser litt. Da får jeg som oftest 8+ timer innen jeg våkner 7/halv 8 🙂

    2. Går på danseskole, og det blir mange tidlige og aktive dager. Jeg MÅ ha 8 timer, men fungerer best hvis jeg får 9!! Prøver derfor å legge meg rundt 22 hver dag, og står opp rundt 07:15

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg