Svar på spørsmål

Lurer på hva som motiverer deg til å fullføre treningsøkta på tunge dager/perioder?

Det er nok det å se for seg det store bildet. At hver time jeg legger ned i en økt teller. Selvfølgelig er det noen dager som er så tunge, samme om det er mentalt eller fysisk, at jeg tar til den avgjørelsen at det beste for kroppen og hodet er å få hvile og at den planlagte økta bare vil kjøre meg enda lenger ned i gjørma. Men som regel er det dørstokkmila som er utfordringen for de fleste, og da tror jeg det beste er å bare knipe tenna sammen, komme seg på trening og ha en proteinbar eller bare følelsen av å ha fullført treninga som motivasjon.
Hva gjør du for å holde søtsuget i sjakk på hverdager? 

Spiser frukt, drikker sukkerfri saft og annen drikke, spiser barer, nøtter og tyggis haha. Slike ting. Bortsett fra det tar jeg meg gjerne en kjeks, en brødskive med nugatti eller sjokonøtter på en hverdag.

Hvor mye og hva trener du i normal treningsuke? Hvor mange styrkeøkter har du? Og hva trener du med i frivending, knebøy og markløft?

Jeg ligger vel på en 17-18 timer trening i uka, pluss minus, i en vanlig treningsuke.

Hvor lenge har du blogget?

Æii det begynner å bli en stund

Hvordan og når begynte du på håndball?

Jeg begynte som alle mine venninner, på håndball da vi gikk i førsteklasse på barneskolen, med foreldrene våre som trenere på rundgang. Vi spilte sammen på Heimdal i flere år.
Ville du dratt i førstegangsjenesten hvis det ikke var for glutenallergien?

Nei jeg hadde ikke spesielt lyst til det. Jeg hadde håndball, blogg og jobb som holdt meg hjemme.

Hvordan ser du for deg denne håndballsesongen blir (både for deg personlig og for Byåsen generelt)?

Jeg har troen på en bra sesong for Byåsen, med nye spillere som har kommet godt inn i laget og en generelt god lagfølelse tror jeg vi komme langt. For min egen del må jeg bare stå på og være tålmodig. Vi er tre linjespillere, hvor jeg er den yngste med minst erfaring i eliteserien, men jeg lar ikke det sette meg tilbake på noen som helst måte.
Hvilke treningsmål har du for høsten?

For å være noen hakk for ambisiøs så vil jeg makse 100 kg i knebøy. Jeg ligger på en 90 kg nå i 1 rep. Jeg har også som mål å bli sterkere i overkroppen, men ikke i noen konkret øvelse.

Hvis du kjører intervaller ute, hvordan får du “nøyaktigheten”? Jeg sliter med å følge med på sekundene/minuttene osv.

Jeg bruker to apper: SIT og Workout timer. Der legger jeg inn lengden på intervallene og pausene mine, så sier den i fra når jeg skal stoppe og starte.

Hvordan har du det?

Jeg har det helt okei. Det svinger litt merker jeg, har hatt mensen denne uka så kan ha noe med det å gjøre. Neida jeg har det bra altså, det er bare at det er mye opp og ned med håndballen og det påvirker hverdagen litt.

Tror du at du vil bli værende i Trondheim? Hva kunne evt. fått deg til å flytte?

Jeg har ikke noen plan om å flytte på meg akkurat nå, men man vet aldri hva fremtiden bringer

Har du pierca nippelen? Om du har; hvordan var det?

(Warning pappa ikke les) men ja gjorde det i Stockholm. Det var vondt i to sekunder, så gikk det veldig fint. No regrets.

Jeg lurer på om du fikk “kjeft” av treneren/håndballen når du skadet hamstringen? Tenker siden det skjedde på privaten og ikke trening, og at det på en måte kunne vært unngått? Du ble jo borte fra kamper lenge og det påvirker vel laget? Litt rart spørsmål kanskje, men bare lurer på hvordan det er i sånne situasjoner :p

Dette er egentlig ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt haha. Det var en skikkelig idiotisk skade, men man kan jo sjeldent forutse at slike ting skal skje. Vi gjør mye som er litt på kanten når det kommer til fysikk på trening, vi har blant annet turn med backflips og stående salto på bakken. Ting kan skje, selv om det helst skulle vært unngått. Jeg og noen av jentene på laget gikk inn for å først komme seg ut i spagaten, så derfor hoppet jeg i det, bokstavelig talt. Treneren ble ikke sint, han ble vel heller ikke overrasket at det var meg som gikk på en smell.

Hvordan ser en typisk dag ut for deg når det kommer til mat?

Frokost: to knekkebrød med skinke og ost

Mellommåltid: banan og yoghurt med havregryn

Lunsj 1: fire knekkebrød/to brødskiver med pålegg

Lunsj 2: havregrøt med cottage cheese og peanøttsmør

Middag: kylling og pasta

Nå blir dette dratt ut av kontekst, for hva jeg spiser kommer helt an på hvor mye jeg trener den dagen. På en slik dag som jeg illustrerer over tar jeg i betraktning at jeg har en rolig trening mellom frokost og mellommåltid og en mer intensiv økt mellom lunsj 2 og middag.
Kan du dele mer av gode øvelser og gode intervalløkter?

Ja jeg kan gjøre det!

Hva er dine favoritt styrkeøvelser for bein, rumpe og mage?

På bein og rumpe liker jeg knebøy og markløft, også markløft på ett ben med lettere vekter og en variant i trap bar. Søk opp hvis dere ikke vet hva det er, så finner dere fort ut av det. På mage så liker jeg toe to bar og ellers finnes det utallige ulike situps-varianter som funker.
Hvilke intervaller liker du best å gjennomføre?

Personlig er jeg fan av korte intervaller, fordi jeg verken har tålmodighet eller psyken til å løpe lange varianter, jeg hater det rett og slett. 4×4 er ingen favoritt hos meg. 20/10 og 45/15 derimot er mer my cup of tea. På 20/10 løper jeg i 20 sek og har pause i 10 sek x 10 repetisjoner, 2-3 runder. På 45/15 løper jeg i 45 sek og har pause i 15 sek x 15
Hvordan greier du å trene så mye som du gjør? Blir du ikke støl og tung i beina? (Hehe det blir jeg nemlig)

Kroppen blir vant til det. Sånn sett er det egentlig bedre å trene med jevne mellomrom. Jeg merker når det går over en uke mellom to beinøkter, at jeg blir ekstremt støl ja. Hvor tung styrke jeg kjører i løpet av en uke avhenger av hvor mange kamper vi har osv. Vi bytter mellom å kjøre tung bein, lettere bein, eksplosiv styrke og overkropp.

Kan du dele mathandelene dine?

Ja hvis dere synes det er interessant!

Hva spiser du om du skal skeie ut? 😛

Måltidsmessig er det burger, pizza, nachos og sushi det går i når jeg skeier ut. Snacksmessig er det iiiiis på boks, sjokolade og smågodt hehe.
Hvordan greier du å holde deg til søtsaker kun i helger?

Setter mer pris på søtsaker i helgene hvis jeg klarer å unngå det i hverdagene.

Hvor mye bruker du på mat i måneden?

Akkurat det har jeg faktisk ikke peiling på. Men jeg bruker sikkert mye penger på det, fordi jeg kjøper ordentlig mat og masse mat.

Har du planer om å fullføre bachelorgraden? Må du da ta den over 6 år? (Fordi du er deltidsstudent?)

Det er planen, så får vi se hva som skjer. Eventuelt kan jeg ta 75% etterhvert, men akkurat nå trives jeg sånn som det er, så om det tar en evighet så får det bare gjøre det.

3 kommentarer
    1. Hei Mathilde! Jeg digger bloggen din og syns du virker som ei super dame <3 Jeg vil bare komme med en liten oppfordring: når det er snakk om hva du spiser, prøv å unngå å oppgi ekstakt antall knekkebrød ol. Det er dessverre mange som sammenligner seg med deg, og dersom det blir tydelig hvor mye du spiser hvert måltid (evt. inntak ila. en hel dag) vil noen kunne komme til å herme eller justere sitt inntak etter deg. Dette er kun ment som konstruktiv kritikk og jeg forstår at når leserne spør om "hva du spiser i løpet av en dag" så vil du gjerne svare på det, men bare vær litt bevist at noen er litt sårbare for slik informasjon (spes. hvis det kommer fra et forbilde). Ellers super blogg, du virker ekte og er et njudelig forbilde!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg