Stockholm mini-guide 2019

Jeg skrev en Stockholm-guide i 2016, da jeg var der med Johanna og Louise. Her kommer en oppdatert versjon fra denne sommerens tur med Sanne og Hanna. Annet hotell, andre restauranter og events, men like herlig by, atmosfære og selskap. Stockholm anbefales som weekend-destinasjon!

Hotellet

Vi bodde på Clarion Hotel Sign, som ligger i sentrum med kort avstand til Central Stationen og Arlanda Express. Vi kjørte forresten med Arlanda Express fra flyplassen til sentrum, veldig grei måte å komme seg frem og tilbake fra flyplassen på.

Hotellet var veldig fint, med blant annet utendørsbasseng, stor frokostsal og et ordentlig treningsrom med skikkelig utstyr. Vi bodde tre på et familierom, så det var helt greit med plass og senger.

Shopping

Jeg elsker shoppingen i Stockholm, alt ligger i relativ nærhet til hverandre og det er helt unødvendig å ta taxi fra den ene butikken til den andre (i hvertfall hvis du benytter deg av el-sparkesyklene, som jeg kommer til i neste punkt).

Mine favorittbutikker er Urban Outfitters (Biblioteksgatan), Adidas Store (Sveavägen) og & Other Stories (Biblioteksgatan). Ellers er det en haug med bytikker som Mango, River Island, Zara, Weekday osv. Gallerian anbefales også, det er et kjøpesenter med diverse butikker.

Transport

Her anbefaler jeg i de aller fleste anledninger å laste ned en app og dure bortover gatene på sparkesykkel. De hadde kanskje 5-6 ulike leverandører med hver sine apper. Det eneste man trenger å gjøre er å laste ned appen og registrere bankkortet slik at du trekkes en eller annen sum i minuttet. Det er uansett mye billigere enn taxi og mye mer effektivt enn å gå. Er man derimot på byen og skal hjem fra cløbben anbefaler jeg det ikke, da tar man seg råa til en taxi 🙂

Uteliv

Vi dro ut på fredag, først på Vida hvor vi kom ganske tidlig så vi tvilte litt i starten. Men vi fikk oss et bord og ble sittende, og etterhvert ble det stappfullt av peeps og musikken var BRA. Etter en stund dro vi videre til Sturehof, som ikke var noe å anbefale på en fredag i hvert fall. Det kostet 200 kroner å komme inn i noe man skulle tro var helt sykt stort og fint, men som viste seg å bare være et medium/lite rom med flere meter under taket. Det var veldig sært.

Ellers så trivdes vi desidert best på takterrasser. Det var flere av dem, blant annet TAK og SUS, som ligger på taket til femstjernershotellet At Six (Brunkebergstorg 2-4). Også Urban Deli Takbaren (Sveavägen 44) hadde nydelig utsikt, masse bord og sitteplasser og gode drinker.

Restauranter

Nå spiste vi egentlig mest på litt randome restauranter. Vi er av den sorten som i det ene øyeblikket ikke er sulten og i det andre er hangry, da er det liksom for sent å begynne å søke seg fram til en bra restaurant, heller om å gjøre å komme seg til første og beste. Men en restaurant jeg anbefaler på det sterkeste er Weiado (Vasagatan 7), en asiatisk restaurant med nydelig mat og koselig atmosfære.

Jeg spiste Panang Curry, smakte det for første gang og det var nydens. En slags suppe med kylling, ris og grønnsaker.

Ellers så ligger det en rekke med små restauranter og sidewalk-cafeer på Stureplan. Jeg husker også fra sist gang jeg var der at East hadde veldig god sushi. Når jeg først er inne på restauranter kan jeg også kjøre en warning: ikke bruk opp et måltid på å spise på Vapiano, just drop it, huuuge downer.

Annet

På lørdag bestemte vi oss for å legge shoppingen på hylla og dra en plass for å sole oss. Vi endte opp ved en søt park som gikk ut i sjøen, man får både park- og beach-feelingen (Kungsholmen). Vi handlet inn litt frukt, svenskgodt, brus og kjeks og hadde piknik. Butikken vi handlet på var faktisk veldig bra og like ved, den het Hemköp Matpressen (Rålambsvägen 7-9), skikkelig typisk stor svensk matbutikk, slike jeg eelsker.

T&G Nails (Sturegatan 26) fikser negler hvis det skulle være av interesse for noen, noe det var for Sanne og Hanna. Det tok litt over en times tid å få de ferdige og begge ble veldig fornøyde, dessuten er det mye billigere enn i Norge.

Frozen Yoghurt Factory ligger inne på Gallerian. Jeg er så sykt en Froyo-person, så det er et must på storbytur.

Det var alt jeg kom på denne gang, det er bare å legg til flere tips under her om dere har noen, eller spørsmål selvfølgelig 🙂