Nytt innen styrketrening og ernæring

Hei dere! Etter håndballtrening i morges dro jeg på 3T-Rosten for å tilbringe deler av dagen på Inspira. Det er en inspirasjonshelg for alle ansatte på 3T, hvor man har muligheten til å lære masse om kosthold og trening i alle slags former fra erfarne ernæringsfysiologer og trenere. Ettersom jeg kom rett fra trening og har en bortekamp i morgen jeg må ta hensyn til, dro jeg ikke på noen gruppetimer, men på to foredrag med Martin Norum. Et om ny forskning innen ernæring og et om effektiv styrketrening. Og da er det i hovedsak rettet mot kostholdsveiledere og PT-er i forhold til kundene de har og hvordan man effektivt kan hjelpe dem med for eksempel vektreduksjon og økt muskelmasse, på tross av en travel hverdag og et hav av fristelser.

Jeg blir alltid like overrasket over hvor lite trening som faktisk skal til for å utgjøre en bemerkelsesverdig forskjell i menneskers liv. Det trenger ikke være snakk om en styrkeøkt på mer enn 13 minutter, eller en intervalløkt med maks spurt i 20 sekunder repetert 3 ganger, for å gjøre en forskjell. Dessuten fikk jeg lære at det virker som det er det samme om du trener normalt i seks uker og tar en pause over tre uker, for så å trene i seks uker, med tre uker av igjen, som om du trener kontinuerlig over samme tidsperiode. Selv om det i tillegg tilsvarer 25% færre treningsøkter om du tar tre uker fri mellom de seks ukene, vil du opprettholde den samme gevinsten.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg