Jeg har testet veganske matvarer

Hei sann! Her kommer innlegget dere har ventet på, der jeg rangerer de veganske matvarene jeg testet da jeg var veganer i en uke. Jeg rangerer dem fra 1 til 10. Jeg tenker at 10-tallet representerer det ikke-veganske produktet som jeg sammenligner med.

Rødbetburger

Denne heter Veggi Burger, kjøpte den på Bunnpris. Jeg synes den var god. Hørte når jeg leste setningen nå at det ikke hørtes særlig overbevisende ut. Men jeg tror man må være ganske glad i rødbeter for å like den, det kjentes nesten ut som jeg spiste burgerbrød med tre store rødbeter i midten. Jeg liker rødbeter og jeg liker tanken på burger, så jeg liker den. 6/10 på smak, men 8/10 på følelsen man sitter igjen med etter å ha spist den.

Anbefales å ha noe ekstra digg tilbehør. Jeg hadde ikke fries, men stekt løk, sopp, squash, tomat, vegansk ost og avokado i burgeren. Da øker den på rangstigen.

Vegansk ost

Ikke helt frelst av denne fra Go’ Vegan, litt skuff fordi jeg hadde forberedt meg mentalt på å konvertere fra Norvegia.. Det er jeg redd ikke kommer til å skje. Jeg kommer til å gi det et forsøk til, og da i blokkform, altså ikke i skiver. De ble litt i tykkeste laget til meg og smakte veldig mye. 4/10. Smakte best på ostesmørbrød.

Vegansk Creme Fraische 

Denne må jeg innrømme at jeg ikke ga en ordentlig sjanse. Grunnen til dette var fordi jeg i utgangspunktet trodde det var rømme-ish, så jeg prøvde den på taco. Konsistensen var mer lignende kremost, så den var ikke så smooth å ha på tacoen. Den ville nok passet bedre i varm pasta eller noe sånt, og det har jeg rett og slett ikke hatt til middag siden jeg kjøpte den. Den var god på smak og har mindre mettet fett enn vanlig lettrømme, til tross for et noe høyere kaloriinnhold. Jeg gir den en 6/10.

Vegansk pytt i panne

Jeg har ikke noe bilde av pakken, men det er den som ligger i frysedisken fra Liv Laga. Jeg kjøpte den på Bunnpris, tror den kan kjøpes de fleste steder. Den var goood og ikke minst enkel å lage. Jeg slengte den i panna mellom skole og trening og fikk i meg rask energi. Jeg vet ikke om den pakken er familysize, men jeg spiste iallefall hele uten å måtte anstrenge meg a bit. Jeg vet heller ikke om dette var så delicious som jeg husker, eller om jeg bare var dritsliten og dritsulten der jeg satt med pytt i pannen foran meg. Gir den 10/10.

Vegansk alternativ til eggerøre

Her vil vel noen si at tilogmed jeg har gått over streken. Finnes det egentlig noe godt alternativ til egg? Jeg spiser m y e egg til vanlig, men jeg har bevisst eller ubevisst ikke kjøpt meg egg på butikken verken i eller etter den veganske uken min. Dette kommer ikke til å vare i lengden da. Denne egg-erstatteren var ikke noe høydare for min del. Jeg skjønner at det kan være et godt alternativ til egg for veganere, hadde jeg skulle gått all vegan hadde jeg skulle vent meg til denne, ettersom den ligner ganske greit på eggerøre. Men når jeg har vanlig eggerøre så kort i minne, så kunne ikke denne måle seg med det, derfor blir det nok vanskelig å sjonglere mellom disse på samme måte som jeg kan sjonglere mellom vegansk og vanlig ost.. Organ har forresten en egen egg-erstatter til bakst, denne har jeg ikke prøvd. Vegan Easy Egg får en 5/10 for forsøket.

Vegansk alternativ til leverpostei

Jeg testet ut den nederste fra Pastejköket – den var helt ok, men ikke like god verken på smak eller konsistens som vanlig leverpostei dessverre… Gir den en 3/10

Da jeg innså at denne ikke kom til å bli noen favoritt, prøvde jeg ut grønnsakspostei fra Vita Hjertegod – usikker på om denne faktisk er vegansk, men den er i hvert fall vegetarisk og uansett et bedre alternativ for de som vil kutte ned på kjøttinntaket. Denne blir faktisk en favoritt! Veldig random, men den smaker litt julemat synes jeg. Det er mulig det bare har noe med at jeg gleder meg til jul, jeg aner ikke. Uansett en 10/10. Kan lett erstatte leverpostei

Har dere prøvd noen av dem, i såfall hva synes dere?

2 kommentarer
    1. Veldig interessant innlegg! Har lyst å prøve ut et mindre kjøttholdig kosthold selv, veldig greit å vite hva som faktisk er der ute og som er mulig å erstatte det ulike med! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg