Grandma’s recipe – det beste glutenfrie brødet

Her kommer oppskriften på det berømte “Mimmibrødet”, som kanskje ikke har gått viralt enda, men som er veldig kjent i vår familie. Det er nemlig Mimmi sin oppskrift, som hun har brukt når hun har bakt brød til meg helt siden jeg fikk cøliaki. My alltime favorite glutenfree bread. Det er nydelig og grovt og jeg bare elsker grovbrød.

Etter at jeg flyttet hjemmefra har Mimmi vært veldig opptatt av at jeg må lære meg å bake brødet på egen hånd. Så da jeg fikk kjøkkenmaskin av hun og Beste i bursdagsgave var det bare en ting å gjøre. Hun kom innom her om dagen og vi gikk gjennom hver minste detalj.

Dette trenger dere for å lage to gode brød:

  • 1 pakke glutenfri grov melblanding
  • 1 pakke glutenfritt havrebrød
  • 1 pose tørrgjær
  • 1/2 liter med ulike frø, for eksempel chia, solsikkefrø, linfrø, havrekli og eventuelt nøtter
  • 1 liter veske. Originalen er halvt med skummet kulturmelk og halvt med vann, men det er ikke så farlig hva man bruker, kan også bruke 1 liter vann.
  • til slutt litt olje og salt

Kjør alt i en kjøkkenmaskin til det blir en fin røre/deig. Se an med vesken om den blir for bløt eller tørr. Brødet skal helst heve i en evighet. Neida, men la det stå og heve i bollen over natten med et håndkle over. Morgenen etter settes det inn i ovnen på nederste rille på 200 grader i en time. Avkjøl deretter og NYT ferskt glutenfritt brød!

2 kommentarer
    1. Det ser jo godt ut 🙂 Henger det sammen? 🙂 Jeg trenger litt glutenfritt som er GODT, men de kjøpevariantene er ikke særlig å skryte av. Men jeg er lat med baking også 😀

    2. Åå, så heldig du er som har så god bestemor! Tåler gluten selv, men kan godt tenke meg å prøve 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg