Eksplosiv styrke

God fredag! I dag har jeg hatt en styrkeøkt, bakt proteinrundstykker og gjort litt skole hjemme. Med andre ord en veldig behagelig fredag så langt. Nå er jeg i gang med å hive i med to toast og en yoghurt før ukas siste håndballtrening skal gjennomføres. Dette ble skrevet en halvtime før oppmøte og jeg rakk ikke å poste innlegget. Så nå sitter jeg hjemme i sofaen med magen full av sushi og skal se noen videoklipp av morgendagens gjester (håndballsnakk). 


Økta mi fredag morgen besto av eksplosiv styrke, vi har som regel det dagen før kamp, og jeg og resten av csk-jentene spiller mot Førde lørdag (idag) klokka to. Jeg har fått en del spørsmål om jeg kan vise noen av de eksplosive øvelsene mine, så det skal jeg gjøre nå. Mine øvelser er tilpasset meg tanke på min posisjon som linjespiller på håndballbanen, men det er uansett gode øvelser som kan benyttes av andre også. Jeg har flere øvelser på planen, men disse er de mest sentrale og minst kompliserte. 

Knebøyhopp

Jeg går ned i knebøyposisjon og bruker all kraft på å komme meg eksplosivt opp og i et kort hopp over bakken. Jeg bruker mellom 30-40 kg (med stanga). 5 reps x 3 set. Det er ikke om å gjøre å komme seg lengst mulig ned, men hurtigst mulig opp. Derfor er det heller ikke om å gjøre å ha på for mye vekter, da mister man eksplosiviteten. 

Denne øvelsen “supersetter” jeg faktisk med en annen øvelse, som dere ser under.

Hopp i strikk

Etter hver runde med knebøyhopp plasserer jeg hoftene i et lilla strikk som er festet i en høyde og hopper på samme måte som med stanga, bare uten stanga nå selvfølgelig. Spenningen i strikket gjør at du hopper ekstra høyt. Dere må faktisk ikke spørre meg hvorfor jeg gjør dette, det har bare stått på planen min siden dag 1 og det har blitt en vanesak. Kjører 4 reps x 3 set.

Hopp i trapbar (eller med manualer), fra smal til brei

Denne er kanskje litt merkelig haha. Jeg bruker en trapbar, som det kalles, men her kan også manualer brukes helt fint. Bevegelsen er at jeg løfter trapbaren (eller manualene, en i hver hånd) og står oppreist med skulderbreddes avstand på beina, så slipper jeg meg hurtig ned i en markløft posisjon med bredt fotfeste. Og hopper deretter tilbake i stående posisjon. Denne har jeg ofte litt tyngre vekter på, 50-60 kg (med trapbaren, som veier 25kg). 6 reps x 3 set.

Ettbeinshopp med rotasjon

Her står man slik jeg gjør på bildet under, og bruker kraften i den foten på steppen til å hoppe opp og samtidig rotere i luften og lande med ansiktet motsatt vei og da med motsatt fot på steppen. 6-8 reps x 2. Fullfør seks til åtte hopp hurtig på en gang, ikke ta pauser mellom hoppene, det skal gjøres hurtig med masse kraft i hoppene og landingene. 

De eksplosive øktene er en del lettere enn de vanlige øktene, for at vi ikke skal være tunge i beina på kamp. Kombinerer gjerne disse øktene med styrke på overkropp. Det er mulig det er litt vanskelig å skjønne noen av øvelsene, men jeg prøvde så godt jeg klarte å forklare dem haha. Hadde kanskje vært lettere med en film, jaja.. Håper dere likte innlegget! 

Alt jeg har på meg er fra 3T-Shop. Topp fra Puma, HER, denne er stoor i størrelsen. Tights fra Reebok HER, denne er også stor i størrelsen, bruker xs. 

God helg!

4 kommentarer
    1. Elsker å lese om trening og får alltid masse inspirasjon! Kan du dele overkroppsøkten(e) dine og? Med bilder eller video?

    2. when you are in the bottom of your squat motion, your heels should be on the ground properly. be careful about it. just a little advice 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg