Kickstart dagen med ingefærshot

God dag! Jeg hadde planlagt en langsom og rolig morgen i dag med litteranne bloggings inkludert, men jeg kjenner meg selv for godt til at alt skulle gå som planlagt. For det første prøvde jeg med på en treningsøkt klokka åtte i morrest, med noen av håndballjentene. Det gikk ok-, kjentes ut som jeg hadde astma, noe som sier meg at jeg ikke er helt frisk enda. Da jeg kom hjem tok jeg meg en varm dusj, spiste frokost nr2 og satte meg i sofaen, hvor jeg sovnet igjen. Våknet klokka 11 og kom på at jeg hadde forelesning klokka 13.15 (trodde jeg…..), klokka kvart over tolv fant jeg ut at den begynte om et kvarter 🙂 Men ultraeffektiv som jeg kan være hvis jeg virkelig må, så kom jeg meg til BI med en feilmargin på bare to minutter. Første skoledag i år er unnagjort. Skoledagen innebar en hel masse sosialisering med folk jeg ikke kjenner så godt, men forhåpentligvis blir bedre kjent med etterhvert. 

Selv om det ble litt stress alert, så har det vært en bra dag så langt. Jeg tror det har noe med hvordan jeg startet hele dagen, nemlig med en ingefærshot for å kickstarte systemet. Oppskriften står under. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dere trenger:

Sitron, appelsin, ingefær, honning og vann. 

Jeg kokte opp 5 dl vann, men neste gang vil jeg nok ikke bruke like mye. Mamma lagde en variant ved siden av helt uten vann, med kun saften fra sitron og appelsin, noe som gjorde drikken mye mer intens selvfølgelig.

Uansett, la oss si 4 dl vann, kok opp og senk deretter temperaturen. Ta av skallet på ingefæren og skjær i tynne skiver. Jeg brukte ca 70 gram ingefær. Skjær så appelsin og sitron i skiver (husk å skyll i vann først), og la frukten og ingefæren ligge i det varme vannet og trekke. Jeg lot det ligge i gryta i en time på veldig lav temperatur. Sil deretter av fruktbitene og ingefæren, tilsett 1 ss honning og hell safta på en glassflaske. Den kan stå i kjøleskapet lenge. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Håper det smaker!

3 kommentarer
    1. Veldig bra oppskrift, vil gi deg en oppskrift jeg bruker, bruker samme fremgangsmåte som deg, og derretter, tar jeg skallet av sitronen og appelsinen og bender alt sammen og siler det etterpå, sterk og godt med masse smak 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg