You don’t know squat

Jeg har fått en del spørsmål i det siste om hvor mye jeg tar i ulike styrkeøvelser. Så jeg tenkte jeg kunne si litt om det. Jeg har jo alltid vært fan av styrketrening, spesielt gruppetimer på 3T med tabata, Ukas økt osv. Der det er masse ulike styrkeøvelser og man bare kjører på, intensivt i en time, til man er helt dævv i hele kroppen. For meg er det det som har vært styrketrening. Helt til jeg begynte på Byåsen elite, da fikk jeg smake på hva ordentlig styrketrening var, eller jeg skal ikke uttale meg om hva ordentlig styrketrening er, men en annen type kan man si. Vi har en egen trener til styrketrening, og han legger opp egne planer til hver enkelt spiller ut i fra utgangspunkt og posisjon på banen. Da jeg fikk et styrkeprogram begynte jeg å skrive treningsdagbok, noe jeg heller aldri har gjort før. Men jeg må bare si at det funker utrolig bra. Spesielt for sånne som meg som har (insane)dårlig hukommelse. For seriøst, når dere spurte meg før hvor mye jeg tok i benk og knebøy osv, så var det ikke fordi jeg ikke ville, at jeg ikke svarte på det, men jeg husket seriøst ikke hva jeg tok, og jeg gadd jo heller aldri skrive det ned. Så på hver trening tok jeg liksom det som føltes ok der og da, og hadde null peiling på om det var tyngre eller lettere siden sist. Jeg må bare le litt av meg selv når jeg tenker på det. Some things has definitely changed. 

Det skal også sies at jeg trodde jeg var sånn helt ok sterk, til jeg begynte på Byåsen haha. Ei litta selvtillitsknekk kan man si at jeg fikk da jeg så hvor sterke de andre jentene på laget faktisk var. Og jeg som strekspiller skal liksom være blant de sterkeste. Men jeg må bare innse at jeg er ny i denne divisjonen og har ikke vært vant til en sånn treningsmengde, by far. Så alt til sin tid.  

Men ja dere har spurt om hvor mange kilo jeg trener med, så da kan vi dele det med hverandre og motivere hverandre til å bli enda sterkere, sant? Jeg tar forresten ikke vanlige knebøy, men frontbøy, fordi jeg lett kan få litt trøbbel med ryggen. Men jeg trener med 50 kg i frontbøy. Jeg trente med tyngre før, men de ble ikke godkjent når vi testet, fordi jeg ikke gikk langt nok ned, så nå føler jeg at jeg starter litt from scratch og går heller lenger ned, sånn at rompa rekker å vippe nedover før jeg presser opp. Når jeg gjør frivending bruker jeg 40 kg (stanga er 20 kg + en 10 kg på hver side), og kjører som oftest 5 reps x 3 set. I benken trener jeg også som regel med 50 kg. Og jeg vil øke i alle øvelsene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Denne toppen bruker jeg altså i ren selvironi. Dere finner den HER

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så ja da vet dere det, men når det kommer til hvor mange kilo jeg har på skuldrene når jeg tar squats eller what ever, så prøver jeg å ikke tenke så mye på det. Det viktigste er at jeg gjør det ordentlig og at jeg sammenligner meg med meg selv og ikke alle rundt meg. Hvis dere vil dele med meg hvor mye dere tar så er det bare gøy å motiverende for meg, så del gjerne! 🙂

    1. Alle må starte en plass! Stå på! 😀
      Jeg gikk fra 0 til 10 hangups på tre måneder, fra 70kg squat til 110kg på et halvt år og 40kg benk til 62,5kg på samme halvåret. Det er for meg en stooooor økning. Så alt er mulig med hard trening. 😀
      Men som du sier, det viktigste er å utføre øvelsene riktig, og ikke øke før man får til teknikken med det og det antallet kg 😀

    2. Hola trene ikk ofte 🙂 men gi alt po trening 🙂 jobber skuldrene 😉 125 kg hver runde 7 😮 beina og litt armene 😉 lopper ikk hverdag 🙂 men max 25 min eller 20 min min best record var 30 min speed 12 :0 men men I smoke too much 🙂 but I know am a monster :* take care !!)

    3. Jobber mot 50 kg i benk, nå ligger jeg rundt førti. Har du noen tips til hvordan man skal få framgang i benk?

    4. Ligger på 30-40 i benk alt ettersom hvor mange reps, men fremgangen har helt stoppet opp.. har du noen tips til fortere fremgang? Gjelder forsåvidt for knebøy også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg