8 tips til å krydre en kjedelig hverdag

Vi har vel alle kommet til det punktet en gang, der vi spør oss selv hva vi egentlig holder på med i livet. Like, is this it? Er det dette jeg skal gjøre resten av livet? Var det dette jeg ønsket meg? Det kan være du kjeder deg ved tanken på jobben din, kjæresten din eller hjemmet ditt for eksempel. Da har jeg åtte tips til hvordan du kan få litt ekstra farge i den ellers så grå hverdagen. Først, lukk øynene og pust inn noen store åndedrag nå før du leser dette, vær åpen for nye ting og ha en positiv holdning til de punktene som kommer under. 

1. Gjør en ting utenom det vanlige hver dag

Det trenger ikke være noe stort. Det kan være å dra på en yogatime som det første eller siste du gjør den dagen. Enten for en deilig måte å starte dagen på, eller for å koble helt av før du legger deg. Det kan være å ta seg en joggetur på en halvtime, eller gå til butikken istedefor å kjøre bil. Det kan være ta turen innom Kaffebrenneriet og kjøpe seg en kaffe på vei til skolen eller jobb.  


 

2. Lag en to-do-liste 

Det kan være det perfekte verktøy i en stressende hverdag. Jeg vet i hvert fall med meg selv at det er skikkelig dritt å legge seg på kvelden og komme på at jeg har glemt noe av det jeg skulle gjort i løpet av dagen. På denne måten får du mer struktur på dagen, og så er det ingenting som er bedre enn å kunne stryke ut en ting på lista når du er ferdig med det. 

3. Ommøbler rommet ditt

Det er ikke noe man gjør så ofte kanskje, men når man først gjør det så er det skikkelig oppfriskende, ikke sant? Bare en enkel forflytning, av en sofa eller en kommode, kan få det til å føles som at rommet er helt nytt. For meg så er bare det å rydde rommet nok. Det gir meg overskudd å ha et ryddig rom, så hvorfor er det så tungt å rydde det? 

4. Fokuser på det positive

Når du sitter på bussen og ser ut vinduet, hva ser du egentlig? Ser du en grå by, med slitte bygninger og triste folk på et tyggisbelagt fortau? Eller ser du fuglene som flyr på himmelen som sakte men sikkert lysner, og grønne trær som svaier i vinden og vakre mennesker som du lurer på hvor skal? Sett fokuset ditt bestemt på det positive og du vil få et mer optimistisk mind-set og se på ting med andre øyne. 

5. Gjør noe med håret ditt

Det har vært mitt triks den siste tiden. Når livet holder på å bikke over til den kjedelige siden, jeg holder på å gå meg fast i det samme mønsteret og når folk spør meg hva jeg har gjort i det siste så er svaret mitt “nesjj du vet, e ikke så my som skjer”, så drar jeg til frisøren. Jeg klippet meg kort. Så klippet jeg meg kortere. Så klippet jeg pannelugg. Det har fungert altså, endelig litt forandring når man ser seg i speilet om morgenen. Men nå begynner jeg å gå tom for slike ting å gjøre, må gå over til noe mer ekstremt snart. 

6. Gjør den ene tingen du prøver å unngå.

For meg kan det være en mail jeg lar være å svare på fordi jeg ikke gidder å sette meg inn i den, så jeg bare utsetter, og utsetter og utsetter… Det kan være en time til rådgiveren på skolen, eller til gynekologen som du prøver å unngå, eller en samtale som du virkelig gruer deg til å ha. Det blir en ekstra byrde å gå rundt med, uten at du kanskje tenker over at det er akkurat det som tynger deg, jo fortere du kommer i gang og gjør det som skal gjøres, jo fortere er du ferdig og kan føle deg lettet etterpå.

7. Planlegg noe

Enten det er en weekend i en annen by med kjæresten, eller bare en casual hyttetur med jentegjengen. Planlegg noe, som du kan se fram til og glede deg til! Det er litt av en hverdagsmotivasjon i seg selv. For meg er det ferie med familien til LA som gir meg et ekstra kick i rompa om dagene, jeg planlegger ting i hodet og skriver ned ting jeg vil shoppe. Nå er det bare 3 uker til, I can’t wait!!!

 

8. Gå utenfor komfortsonen

Vi har alle en komfortsone, som det er alt for lett å forbli på innsiden av. Men det gjelder å utfordre seg selv. Det sies nemlig at livet begynner i enden av komfortsonen. Hvis man ikke pusher seg selv litt ekstra, vil man aldri oppnå noe nytt, man vil alltid ligge å duppe i sonen sin. Si ja til å holde det foredraget du ble spurt om å holde. Si ja til å hospitere opp til et høyere nivå enn der du er. Si ja til en date med han som spurte deg forleden dag, kanskje det blir din store kjærlighet? Tør å ta noen sjanser som livet byr på. 

 

8 kommentarer

Siste innlegg