Svar på spørsmål om studie

Hva studerer du og er du fornøyd?

Jeg studerer Statsvitenskap på NTNU Dragvoll, og joda jeg holder ut. Haha nessjjda det er ikke så ille. Jeg sa til meg selv at om jeg ikke sto på eksamen, så ville jeg ikke fortsette andre semester, men så sto jeg da så here we go again. 

Hva var planen din for dette året?

Planen min i år var å spille håndball, og ha nok tid til overs til både å ha egentrening på formiddagen og håndballtrening på kvelden. I tillegg fikk jeg skikkelig motivasjonsboost på bloggfronten, og bestemte meg for å fortsette med det og kanskje step up the game litt. Og når jeg skjønte at jeg uansett kom til å bli værende i Trondheim, så bestemte jeg meg for å søke på NTNU i tillegg, og kom inn på årsstudium i Statsvitenskap. Men som dere skjønner så er det ikke skole jeg satser i år, så derfor avtalte jeg et møte med rådgiver og vi ble enige om at et 50% årsstudium ville passe meg.  

Hvordan fungerer 50 % årsstudium?

Det fungerer slik at jeg bare går halve “faget”. Egentlig så er statsvitenskap inndelt i to ulike fag hvert semester, så jeg går bare et av to fag på et semester, og får 15 studiepoeng istedenfor 30. Jeg har likevel mulighet til å fullføre årsstudiumet, bare at det da vil gå over to år – eller å fortsette på en bachelor, som i mitt tempo da vil ta seks år istedenfor tre. (Hvis dere skjønner??)

Hvordan er det å studere på NTNU? Og hvordan er studentlivet i Trondheim?

Det er veldig greit det altså. Jeg studerer på Dragvoll, så det er veldig enkelt å kjøre dit og masse parkeringsplass (selv om jeg stadig glemmer å betale de 15 kronene det koster for parkering, og får bot på 800 kr til gjengjeld). Jeg er den eneste i den vennegjengen som studerer der, men jeg har fått noen kjempegode venner på studiet, som jeg blant annet dro til Krakow med før jul. Det er fester og happenings for studentene i Trondheim hele tiden, så det er vel sant det de sier om at Trondheim er den beste studentbyen. Bare synd jeg ikke får tatt så mye del i det på grunn av håndballen, men det handler om mine egne prioriteringer. 

kan du forklare litt om hva studiet går ut på?

Det handler for det meste om politikk, og samfunnet. Det første semesteret hadde jeg to fag, komparativ politikk – altså det å sammenligne like og ulike land med hverandre for å finne forskjeller og likheter, og internasjonal politikk – som ja sier seg selv at handlet om politikk på den internasjonale arena. Sistnevnte er det mest spennende spør du meg da. Det gikk mye ut på krig og fred (og sånn) haha neida, det handlet mye om tidligere kriger og bakenforliggende årsaker til dem, som for eksempel andre verdenskrig. Også myye om teoritradisjoner og ideologier (dere vet, liberalismen, sosialismen osv..) 

Hvor mange eksamener hadde du til jul?

Jeg hadde kun én!

Vet du hva du skal gjøre til neste år?

Jeg lever veldig i nuet, og planlegger sjeldent noe mer enn to uker fram i tid, så nei jeg har dessverre ikke peiling enda.. 

Om du finner ut at studiet du går på nå ikke er noe du har tenkt å satse på senere, hva er planen da?

Bare å finne på noe annet da, mamma sier jeg har god tid ;p

Er det viktig for deg å fullføre en bachelorutdanning ? 

Hmm ikke enda, men jeg vil gjøre det når jeg finner noe jeg kunne tenkt meg å fullført

Kunne du tenkt deg å bodd ett annet sted for å studere, eller vil du helst bare bo i Trondheim ? ;-)​

Jeg vil faktisk helst bo i Trondheim, elsker byen min. Men hadde det ikke vært for håndballen så hadde jeg garantert reist mer og eventuelt studert noen måneder i utlandet. 

satser du på håndball?

Jeg har alltid sagt at jeg spiller håndball kun fordi jeg elsker det, og før jeg byttet til Utleira hadde jeg ingen planer om å satse fullt på håndball. Jeg sa til og med at om Heimdal gikk i oppløsning så ville jeg slutte. Men når alt kom til alt, og Heimdal faktisk gikk i oppløsning forandret ting seg. Jeg byttet for første gang klubb og posisjon på banen, ble linjespiller på Utleira, og nå har jeg vel kommet dit at jeg vil jobbe for å bli så god som jeg kan bli. Det er kanskje min måte å si at jeg satser håndball haha 🙂


 

Would you like to visit the world before your work?

Absolutely, I want to travel a lot before I settle with anything fo real

hva skal du studere neste år? Juss eller noe lignende, eller noe helt annet?

Hmm som sagt så er jeg veldig usikker enda. Juss synes jeg høres kjempespennende ut, men jeg tror ikke jeg vil bli noe innenfor det. Hvis jeg skulle vært advokat ville det irritert meg om jeg ikke hadde kunnet hele lovboka utenat som gutta i Suits, og med min gullfiskhukommelse så ville ikke det vært mulig :/ Så jeg vil vel prøve meg på noe nytt, kanskje jeg vil se litt i retning markedsføring.

hadde du T eller P matte på vgs?

Jeg hadde P ;Ppp Er ikke noe mattegeni 

 Jeg lurte på om du kunne fortelle litt om valgfagene du hadde i 2. og 3.klasse på VGS? Hadde vært veldig fint å lese, og få høre hva du synes om valgene og fagene du tok 🙂

Jeg valgte politikk, rettslære og markedsføring. Jeg trivdes veldig godt med de fagene, og fikk vel karakter 5 i alle. Jeg anbefaler alle for en typisk samfunnsfaglig person, som heller liker å arbeide med mennesker enn tall og mikroorganismer. 

hvordan kan du gå 50% årsstudium?

Det er enkelt det, bare å snakke med rådgiver på universitetet og ordne det. 

Hvorfor ville du ikke ha friår?Vel, jeg ser litt på dette året som et friår egentlig, selv om jeg studerer. For å si det sånn så er ikke studiet min førsteprio dette året. Både håndball og blogging går foran. Men jeg tenkte hvis jeg uansett skulle ha friår, så kunne jeg like gjerne gjøre et forsøk på å samle opp noen poeng med det samme.

Hva synes du om statsvitenskap fram til nå? 

Jeg tar faget egentlig kun for å lære mer om hvordan verden henger sammen. Jeg synes det er veldig interessant med krig, fred, politikk, økonomi og makt, i forskjellige land og samspillet mellom land. Jeg har ikke tenkt å bli statsviter, men jeg tror det kommer godt å ha slik bakgrunnskunnskap likevel, dere vet i familieselskap med framtidige svigerforeldre slår det sikkert an å kunne diskutere litt verdenspolitikk. 

Skal du gå videre/over til bachelor eller hva tenker du neste år?

Jeg tviler egentlig på det, jeg har vel funnet ut at jeg ikke vil bli statsviter eller politiker, er her bare for å samle opp noen poeng og bli litt smartere. 

Er det noe du synes er negativt om emnet? Er pensum vanskelig?

Det er en del pensum, altså en del som må leses, men så lenge det er litt interessant så går det greit. Det første semesteret hadde vi bøker både på dansk, norsk og engelsk, noe som kunne være en smule utfordrende til tider. Og noen av bøkene var tyngre enn andre. Oog er semesteroppgaven litt nedtur. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg selger forresten fjorårets pensum, hvis noen er interesserte så bare ta kontakt hvor som helst, i en kommentar her, på Facebook, eller mail ([email protected]).

Hva jobber du med?

Jeg jobber noe på 3T-produkter, som er “kontorene” på 3T. Jeg har ikke faste arbeidstider, men jobber når jeg har mulighet og de trenger meg. En oppgave kan for eksempel være å sortere svar i en spørreundersøkelse og finne ut hvor mange kunder som svarte noe til fordel for noe annet. Jeg har også jobbet en del med  nettbutikken, 3T-Shop. 

Får du stipend?

Nei, men jeg tror jeg kunne fått det hvis jeg ville. 

Og så lurer jeg på om du pliiis kan skrive kort hva de andre venninne dine studerer og hvor! Vet du har nevnt det før men er så stress å lete etter ett enkelt innlegg haha…

Det går fint ja. Jeg, Thea og Martine går hver våre fag på NTNU, de går på Gløshaugen og går årsstudium i kjemi- og biologi, og geologi. Johanna, Hanna og Louise studerte exphil og exfac noen måneder i Australia, men de er hjemme nå og jobber og har friår egentlig. Nora studerer sosionom (heter det det?) i Bodø. Katrine går på folkehøyskole på Karmøy i Bergen. Markus er i militæret. Og Anna skal til LA for å studere Business i februar. Resten av gjengen er hjemme å jobber eller går fjerdeåret (idrettslinja) på VGS og spiller håndball ♥

Lurer foresten også på hva du tenker å jobbe som når du er ferdig utdannet? Skal du ta over 3T? 😛 Og hva skal du studere neste år?​

Har ikke kommet så langt i planleggingen, jeg vet ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor (aw når blir man for gammel for å si det egentlig), eller hva jeg vil studere. Men jeg kunne tenkt meg å jobbet innenfor bedriften 3T ja. 

Hvordan gikk eksamen? 🙂

Jeg fikk C, og er storfornøyd med det egentlig haha. Hadde vært fornøyd med hva som helst, så lenge jeg ikke hadde strøket

 

13 kommentarer
    1. Bonsoir matholck 😉 j espere que tu vas bien 🙂 j aime ta facon de t eclater en fete 😉 tu es une fille super gentil et chouette 🙂 bon dimanche 🙂 tu me plait beaucoup;)

    2. Stemmer som anonym skriver over her. Karmøy ligger utenfor Haugesund, ikke Bergen.
      Ellers superfine svar, lykke til med valgene 😀

    3. Hei! Går selv på NTNU og siden du sa at det koster 15kr for parkering, tenkte jeg å tipse deg om at om du går inn på ntnu-parkering for studenter/ansatte og registrerer bilen din koster det bare 3kr i timen for parkering på skolen 🙂

    4. Må som jusstudent si at det ikke er irriterende å ikke kunne lovboka utenatt fordi det har man rett og slett ikke behov for når man kan ta den med på eksamen og det er dessuten veldig mange av lovene man aldri vil komme i kontakt med på skole og jobb. En vanlig feiloppfatning er at svaret på våre eksamensoppgaver står i lovboken, men det er veldig mange skjønnsmessige vilår i lovene .feks “urimelig” og “utilbørlig” og det kan være svært vanskelig å finne terskelen for hva som skal falle innenfor her og hvilke argumenter som er lov å bruke.
      Jussen kan også brukes til mye mer enn å bli advokat, både offentlig og privat. Du kan også bli eiendomsmegler eller revisor etter fullført studium.

    5. Siden pensum bøkene er på engelsk, er det slik at flere av forelesningene også forgår på engelsk? Å er det bare forelesninger på NTNU eller gjør dere andre ting også? Vurderer å studere statsvitenskap til høsten, men føler ikke engelsk nivået mitt er så høy så er veldig redd jeg ikke skal få med meg alt hvis nesten alt man lærer er på engelsk.

    6. Tusen takk for svarene! De var kjempebra 🙂 Skal søke lektor i samfunnsfag på Dragvoll neste år (som da er statsvitenskap og sosiologi), så jeg skal ta en kikk på pensumlista for bøkene eventuelt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg