Stay strong i vinter

Vi vet hvordan det er. Når den mørkeste tiden i året kommer snikende rundt hjørnet. Den kommer kanskje når vi minst venter det. Og dermed kommer all den dritten vi hadde fortrengt eksistensen av. Vi snakker tørr hud, tørt hår, bleik kropp, kald kropp og vinterdepresjon. Det er ikke meningen å virke skikkelig negativ her altså, just facing the truth haha. Men poenget mitt er at det er greit å snakke om det, sånn at vi er klare over det til den kommer, altså vinteren. Sånn at vi kan være forberedt på hva vi skal gjøre for å komme oss helskinna gjennom den sammen. Dermed lager vi en liste med utfordringer, and ways to get past them. 

Tørt hår

Finn en shampoo og en balsam som gir masse fuktighet. Ikke dusj håret for ofte, det sliter nemlig unødvendig på håret. Sett det heller opp i en hårtopp og kun dusj kroppen, en gang i blant. Som håndballspiller har jeg treninger omtrent hver dag, og noen ganger flere ganger om dagen, og da prøver jeg å dusje håret minst mulig (før det begynner å se ut som spagetti selvfølgelig). I tillegg går det an å bruke oljer til håret som gir det styrke og fuktighet, som Maroccanoil foreks. Og for guds skyld ikke gå ut i minusgrader med vått hår, la det tørke først! Håndballaget dusjer i hallen etter trening og da kjører jeg hjem med turban på hodet om nødvendig.

Tørr hud

Jeg er så ille når det kommer til tørr hud, spesielt på hendene. Jeg vet det høres fælt ut, men knoklene mine begynner å blø, simply fordi jeg er tørr liksom. Så hver kveld før jeg legger meg, smører jeg inn hendene med den feeteste kremen of all times, fra Locobase. I tillegg har jeg gått til innkjøp på flere små tuber med krem for tørr og sensitiv hud, som jeg har med meg i veska, skolesekken, penalet, bilen osv osv.. Kjøpes blant annet på apotek, helsekost og parfymeri. 


Bleik hud

Som dere kanskje skjønner så er jeg ikke den tæneste jenta i gata, og det gjør meg kjempetrist og misunnelig på alle andre. Haha nei, det hadde vært sørgelig du. Det at jeg er like hvit som snøen i januar, det går helt fint. Jeg gidder ikke engang prøve med solarium, for det hadde bare ført til unødvendig stusselig bankkonto + tidlig rynkete ansikt og hudsykdommer. Men da er det jo så fint at vi har noe som kalles selftan. Jeg bruker en krem fra Saint Tropez, den er litt dyr og litt farlig (kan bli skjollete om man har lys hud og ikke gjør det ordentlig), men jeg elsker den. I tillegg bruker jeg en liten sprayboks fra Garnier til ansiktet. Jeg bruker ikke selvbruning “aktivt”, om jeg kan kalle det det. Men når jeg føler meg skikkelig ille, så hjelper det med litt farge på kropp og ansikt. 

Kulde

Allerede har vel Trøndelags november blitt kåret til den kaldeste på 90 år (fy flate det har vært noen kalde dager), og noe av det værste jeg vet er å fryse. Så det gjelder å holde seg varm i vinter. Gi opp de slitte conversene, det er ikke greit om vinteren ass. Tro meg jeg har vært 13 år og fast bestemt på å gå i skinny jeans og converse i troen om at det nye Acne skjerfet skulle holde meg varm. Men det gjelder å finne seg noen skikkelige vintersko, en varm jakke, med en varm genser under, og votter. Jeg er en frossenpinn og drikker derfor mye te og går med ullundertøy og ullsokker hjemme haha.

Den berømte vinterdepresjonen

Med kulda kommer ofte trangen til å holde seg inne, og hvis man er skikkelig uheldig blir man tvunget til det av den smittsomme influensaen. Det er en kveld på byen det, et hook med en sjarmerende fyr og et tilbud om å smake på en drink, og der ligger du plutselig med Ibux, Cosylan og full pakke. Men det skal ikke stoppe oss fra å komme oss ut blant folk, og ikke minst på trening! Her må vi holde hverandres motivasjon oppe folkens. Vi kan gi oss selv et par dager på å fordufte feberen, men så er det back on track. Små gleder som Nocco med skumnissesmak, og nye proteinbarer kan hjelpe oss over dørstokken en vinterdag.

 


Dette var altså fem punkter som jeg ser på som en utfordring om vinteren, men som jeg alltids skal klare å vinne over. Flere som har det litt sånn som meg? Kanskje dere har flere punkter, og noen jeg har glemt. Del dem gjerne i kommentarfeltet, men bare hvis det finnes gode råd for å overvinne dem! 🙂 

12 kommentarer
    1. Dette hjalp faktisk veldig mye! Likte måten du skrev dette innlegget på! Tror jeg må teste ut Nocco med skumnissesmaken altså

    2. Et innlegg som faktisk hjelper!! Vanvittig takknemlig, mulig dette innlegget faktisk hvil hjelpe meg gjennom vinteren heh, tvitvi

    3. Mathilde, pleeeeease do a post all about your eyelash extensions- the pros and cons, and if it affected your natural lashes in a bad way or it didn’t make a difference?
      Your lashes just always look so gorgeous 😍
      Love from Russia,
      Mila x
      topknotkindaday.com

    4. Hei!
      Så morsomt innlegg, dette likte jeg! Har du noen tips til tørr hud i ansiktet? I tillegg så får jeg fort tørr hodebunn som nesten resulterer i flass, hvordan kan jeg forbedre dette?
      Setter pris på svar! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg