mine valgfag

Jeg har lovt å fortelle dere litt om valgfagene mine på videregående og hva jeg synes om dem, så deet skal jeg gjøre nå. Førsteåret hadde vi ikke valgfag, men i andre valgte jeg rettslære, markedsføring og økonomi. Jeg likte både markedsføring og rettslære ganske godt og lå stadig mellom karakter 5 og 6 i begge, økonomi derimot sleit jeg med for å være helt ærlig. Det var noe dritt syntes jeg. Det var liksom et ekstra mattefag i mine øyne, altså ikke noen favoritt. Jeg klarte å jobbe meg til en 4’er i standpunkt, men da jeg kom opp i økonomi skriftlig eksamen var livet absolutt ingen dans på roser. Jeg endte opp med en 3’er der.

Derfor valgte jeg bort økonomi tredjeåret haha, og godt var det! Man har nemlig muligheten til å bytte et fag sisteåret (hvertfall på Heimdal??) Så jeg byttet til politikk og menneskerettigheter, noe jeg er veldig fornøyd med. Det handler mye om aktuelle temaer som vi hører om på nyhetene, så det gjelder å være litt oppdatert. Det skal likevel sies at jeg absolutt ikke valgte faget fordi jeg er så oppdatert, mer omvendt. Jeg ville rett og slett få mer kunnskap om politikk, og det har jeg fått. Ellers er det mye skriving av tekster og innleveringer – og lite pugging og prøver. 

I faget markedsføring og ledelse er det en del teori. Det handler om salg, strategier og analyser. Okei nå fikk jeg det til å høres drittkjedelig ut da. Men jeg synes generelt markedsføring er interessant og ser ikke bort i fra at jeg kanskje kommer til å jobbe med det i framtiden, så derfor liker jeg det. 

Rettslære er nok det mest spennende faget uten tvil. Det er en del teori her også, dere har kanskje sett boka Norges Lover før? Det er jo det faget handler om da, lover og lovbrutt og syltynne linjer mellom disse. Tvister der vi skal finne ut som vedkomne er skyldig eller ikke. Og det som er så deilig og irriterende på samme tid er at det som regel ikke er noe fasit, alt handler om tolking og argumenter for og mot. Så du bør like å diskutere og ha en mening. 

meg første videregående hehe

9 kommentarer
    1. Hadde selv markedsføring 2. året, samt internasjonal engelsk og sosiologi.
      3. året hadde jeg samfunnsfaglig engelsk, rettslære og politikk, og var generelt veldig glad i alle de fagene jeg hadde både 2. og 3. året. For min del Var det nok markedsføring som var det kjedeligste av disse, men ved å se på de andre fagene jeg hadde er ikke det så rart å se sammenhengen. Engelsken og politikken går jo veldig godt sammen da man kan bruke fagene om hverandre. Rettslære føler jeg også går litt inn med de to. Nå får jeg jo egentlig bruk for alle disse fagene med tanke på hva jeg går på høgskolen 🙂

    2. Hvordan er vurderingen i markedsføring og ledelse? Er det bare fremføringer? Og snakker du da om det som står i boka eller har dere egne prosjekt liksom?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg