Sunne, glutenfrie scones

Etter skolen i dag var jeg i bakehumør, så jeg bestemte meg for å prøve ut sunne scones. Jeg fulgte ingen spesiell oppskrift, så de gikk over all forventning haha. De ble faktisk utrolig gode!

 

200 g mel (Jeg brukte 100 g havremel, 70 g kokosmel og 30 g glutenfri lys melblanding), 1 ss bakepulver, 2 ts xanthangummi (hvis dere ikke har xanthangummi ville jeg prøvd fiberhusk), 2 ss sukrin melis, 0,1 dl smeltet smør, 4 ss vanilje kesam, 0,5 dl melk, 50 g rosiner, 1 egg til pensling.

Bland sammen alt det tørre i en bolle, og hell deretter oppi smør, melk og vaniljekesam. “Deigen” min ble ganske smuldrete i bollen, men når jeg tok en klump og klemte den i hånden så ble den fast. Jeg prøvde to forskjellige former, som dere ser på bildene, fordi jeg var redd de tykke bollene ikke skulle bli gjennomstekte, men det ble de. Så formen dere ønsker er hipp som happ. Jeg fikk 6 stk. Pisk sammen 1 egg og pensle over dem, før dere setter dem i ovnen på 200 grader i 15-20 min.

Noen som vil prøve?

11 kommentarer

Siste innlegg