Xanthan Gum

For litt siden fikk jeg en kokebok av mamma “Glutenfri Baking”, som jeg var så excited over, helt til jeg fant ut alle oppskriftene inneholdt et eller annet jeg aldri hadde hørt om, nemlig denne xanthangummien. Jeg søkte litt rundt og fant ut at det tydeligvis er noe man tar i glutenfri bakst for at det skal oppføre seg mer som bakst med gluten. For det er sikkert flere enn meg som har erfart at glutenfri bakst ikke er så enkelt å jobbe med. Det blir enten for vått eller for tørt og smuldrer opp. Derfor ringte jeg til helsekoster i Trondheim og spurte om de hadde det, men de hadde ikke hørt om det engang. Så jeg endte opp med å bestille det over nett her, 139 kr.

Jeg har nå prøvd tre oppskrifter fra den boka, med dette stoffet. Og alle tre forsøkene har blitt suksess. Det var to forskjellige typer muffins og minipizza. Dere husker kanskje at jeg lovet dere oppskriften på blåbærmuffinsene jeg lagde på bursdagen til Nora, vel her har dere den:

Bare så dere vet det så er ikke dette innlegget sponset på noen som helst måte, det er rett og slett bare en anbefaling til dere! Jeg får så mange mailer og kommentarer fra folk som nettopp har fått diagnosen cøliaki og som ikke aaner hva de skal gjøre. Til dere anbefaler jeg å kjøpe Xanthan Gum (hvis dere liker å bake da), og til alle andre anbefaler jeg også kokeboka. Den fås kjøpt hos bokhandlere.

Boka inneholder faktisk ikke bare oppskrifter, men masse nyttig informasjon om cøliaki og glutenfri mat. Lister over hvilke matvarer som inneholder gluten, og som ikke inneholder gluten, symptomer, diagnose og masse mer. Nyttige nettsider: www.utengluten.no, www.allergikost.no, www.kinsarvik.no, www.matshop.no

 

Håper det var til hjelp!

9 kommentarer
    1. Prøver å finne boka på nett, hvem er forfatteren? Setter pris på svar! Og liker veldig godt slike innlegg der du kommer med tips angående cøliaki 🙂

    2. Xanthan Gum er det samme som Fiberhusk, noe som er enkelt å få tak i på helsekost 😉 Bare et tips til når du går tom 🙂

    3. Har aldri hørt om det selv og leser mye om gluten siden jeg har veldig dårlig gulettollerense. Men det var hvertfall et godt tips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg