sunne godsaker


Det du trenger er:

til kaken

  • 8 egg
  • Sukrin eller annet ønsket søtningsmiddel (Sukrin er søtningsmiddel uten kalorier, kjøpes på helsekost)
  • 120g lys glutenfri melblanding (Du kan bruke hvilket som helst mel egentlig; havremel, maisenna osv)
  • Ca 2 ss kakao
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker

 

til kremen

  • 200g philadelphia kremost naturell
  • 6 gelatinplater
  • Ønsket søtningsmiddel, så mye som du selv vil (Sukrin kan også brukes her, men jeg jukset litt og brukte vanlig melis for å få en bedre smak på kremen) 

Hvis du ikke har gelatinplater så tror jeg ikke det har så mye å si. Det eneste de gjør er å få kremen stiv så den ligger på plass, gjør ikke noe med smaken. Så neste gang jeg lager dette er det ikke sikkert jeg vil bruke gelatinplater.

Fremgangsmåte:

 

Stivpisk eggehvitene og tilsett søtningsmiddel. Bland plommene med bakepulver og vaniljesukker før du tilsetter hvittene, melet og kakaoen til plommene. Rør godt sammen til en jevn og fin blanding. Fordel blandingen på en stekeplate med bakepapir. Stek i 10-15 min på 200 grader.

Begynn med fyllet mens kaken er i ovnen. Hvis du bruker gelatinplater må du bløte opp og smelte dem etter anvisning på pakken (gjerne vannbad). Bland sammen kremosten og søtningsmiddelet med mikstmaster, til du får en søt, god og fyldig krem.

Når kaken er ferdig deler du den opp i biter så store som du vil ha dem, tar på fyll og legger på en bit over så den får sandwich-effekt. De skal deretter avkjøles i kjøleskapet i noen timers tid egentlig, for at fyllet og kaken skal sette seg sammen. Jeg satte de rett i fryseren og ventet en halvtimes tid så utålmodig som jeg er haha 🙂 Sandwich-kakene kan enten spises etter de er litt avkjølt eller de kan fryses helt ned og bli sandwich-is, så er det bare å nyte kakene!


Dette trenger du:

  • 80 gram havregryn
  • ca 1 1/12 ss olje eller smeltet smør
  • 1-2 plater sukkerfri (cloetta) eller mørk sjokolade
  • 1 ts vaniljesukker eller vaniljeekstrakt
  • 1/3 ts bakepulver
  • 1/3 ts salt
  • 2 ss sukrin eller annet ønsket søtningsmiddel (kokossukker, stevia strø osv)
  • 1 eggehvite
  • 1-2 ss melk

Fremgangsmåte:

Bland sammen alt det tørre bortsett fra sjokoladen, tilsett deretter olje og egg. Start med en spiseskje melk og om den er for tørr tilsetter du mer. Dette er bare et grunnlag dere kan gå etter, jeg tok oppi litt mer av det meste for å få flere kjekser haha, og det er litt avhengig av smak og konsistens, hvor mye dere vil ha av hver ingrediens.

Når blandingen er godt blandet tilsetter du hakket sjokolade, og lager flate kjeks på et bakepapir. Stekes i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter, til de får litt farge i kantene. Avkjøl dem på rist når de er ferdigstekte. Jeg fikk rundt 12 cookies om jeg ikke husker helt feil

Noen som ble fristet og tør å prøve? :):) Begge ble kjeempegode og perfekt som sunnere alternativ til lørdagskos!

14 kommentarer

Siste innlegg