sunne frokostmuffins

Hei dere! I dag dro jeg til Thea og Martine etter skolen og vi bestemte oss for å lage muffins med en liten vri. Vi improviserte litt og lagde en sunn muffinstype, som faktisk var overraskende god. Det er som en energibar i muffinsform egentlig, masse proteiner og karbohydrater som er såå mettende. Vet hva jeg skal ha med til lunsj på skolen i morgen hvertfaaall. Jeg vet mange av dere kommer til å spørre om oppskrift så jeg legger den til med det samme. Og siden jeg er så glutenfri av meg så er oppskriften helt uten hvetemel. Jeg legger til både vanlig og glutenfri type jeg, så blir alle happy.

Det dere trenger er:

  • 125 g smør
  • 190 g hvetemel (vanlig glutenfri melmix)
  • 120 g havremel (havregryn for oss glutenfrie)
  • 2 ts bakepulver
  • 1 dl melk
  • 1 1/2 dl kefir (finner det der melka står, eventuelt kulturmelk)
  • 4 egg
  • 100 g kokesjokolade (vi brukte lys, men jo mørkere jo sunnere)
  • 1 eple
  • 2 bananer
  • litt nøtter hvis man har lyst
  • 1/2 ts salt

Smelt smøret og avkjøl det helt til det er kaldere enn kroppstemperatur.

Bland mel, bakepulver og salt i en bolle.

Visp sammen egg, smeltet smør, melk og kefir. Rør blandingen sammen med det tørre.

Skjær opp eplet, bananene, sjokoladen og nøtter i biter og bland det forsiktig sammen med resten.

Bruk vanlige muffinsformer og fyll dem ca 2/3 fulle. Sett muffinsene midt i ovnen på 180 grader i ca 20 min. Blir ca 12 muffinser.

Vi fordoblet hele oppskriften og vi fikk litt over 30 muffinser hahah wiii nammenam.

Noen som vil prøve eller har prøvd noe lignende? Legg gjerne igjen en oppskrift på noe godt dere syns jeg burde prøve ut 🙂

7 kommentarer
    1. Når du er på bring og andre håndball “cuper”, er det mange som spørr om bilde ogsånnt da?:-) isåfall hva syntes du om det?:-) hver så snill og svar i neste spørsmålrunde

    2. Denne oppskriften skal jeg prøve nååå, skikkelig bra forslag til en annerledes frokost enn brødskiver eller egg som jeg vanligvis pleier å ha. Tusen takk. Digger at du har sånne tips om SUNNE oppskrifter!! 😀

    3. Denne oppskriften skal jeg prøve nååå, skikkelig bra forslag til en annerledes frokost enn brødskiver eller egg som jeg vanligvis pleier å ha. Tusen takk. Digger at du har sånne tips om SUNNE oppskrifter!! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg