oppskrift: sunne boller

Hei! Da tenkte jeg å legge ut oppskriften på de sunne, eller mindre usunne bollene jeg og kat lagde for litt siden. Det som va litt morsomt med den var at de ble knøttsmå, men det var fordi vi heller ville ha mange små enn få store da. Ble ca 16 små boller. I tillegg lagde jo vi glutenfrie, er ikke så stor forskjell på det og vanlige.

Det dere trenger er:

  • 80 g Mandelmel (vi tok glutenfri fin kakemiks istede)
  • 4-5 ss Sukrin
  • en klype salt
  • toppet teskje bakepulver
  • 2-3 ss fiberhusk
  • 2 ss kardemomme, elvnt kanel (er også godt uten noe av det)
  • 1 egg
  • 3 ss mager kesam
  • litt smør

Nå er ikke jeg den fødte baker, så vi gjorde det ikke så avansert. Vi tok ikke helt nøyaktig av ingrediensene, improviserte litt. Så tok vi bare alt i en bolle og tilføyde litt mel etter behov for at deigen skulle bli fast og fin. Satte ovnen på rundt 200 grader, avhengig av størrelse, de sto i ovnen i ca 20 min, se til dem litt innimellom.

Haha når jeg ser på dem nå så synes jeg litt synd på oss, det ser jo ut som peppernøtter eller klinkekuler eller noe hahaha. Men de var sykt gode!! Spesielt med brunost eller hvitost :):):) Jeg mener det, de var kjempegode faktisk.

Noen som tør å prøve?

11 kommentarer

Siste innlegg