11 tips for å forbedre nattesøvnen

Jeg vet dette kunne vært en pluss-sak på VG og at det er den samma driten hver gang. Man tenker “ja men faen jeg har jo sovet litt dårlig i det siste”, klikker inn på saken, leser de ikke veldig banebrytende punktene, følger dem i to dager og faller rett tilbake i dårlige vaner etter det. MEN selv om man kanskje ikke kommer til å ende opp med å følge punktene slavisk og bli en ny og bedre person av det, kan det være greit å bli påmint det en gang i blant allikevel.

Jeg har sovet veldig dårlig de siste ukene, noe som stresser meg selvfølgelig, noe som igjen ikke gjør det noe enklere å få sove, når jeg ligger ubevisst og kniper igjen øynene i håp om å til slutt entre drømmeland. Derfor trenger i hvert fall jeg en refresher på akkurat dette. Punktene skrev jeg ned en gang i april, da hadde jeg en BRA søvnstatistikk. Her er mine beste tips til å sove bedre om natten. 

  • Skru ned/dimm lysene på kjøkkenet og stua når kvelden kommer sigende, for å forberede kroppen og mindsettet på at man snart skal legge seg.

 

  • Denne er vanskelig, men veldig relevant; ikke ligg på mobilen i sengen. Gjør deg ferdig med instagram, snap og hva enn det måtte være, på badegulvet med tannkosten i munnen, om det trengs. Les heller en bok i ti minutter før man slukker lyset helt.

 

  • Gi kroppen mulighet til å venne seg til faste tidspunkt den skal sovne og våkne på. Det trenger ikke være nøyaktig på minuttet, men å legge seg og stå opp ca samme tidspunkt hver dag, gjør livet litt enklere på kvelden når Ex on the Beach er ferdig og når vekkerklokka ringer neste morgen. Også det å ha en nogenlunde lik døgnrytme i hverdag og helg, så du ikke trenger en hel dag på å komme deg tilbake på rett kjør igjen, (sier toppidrettsutøveren som jobber på nattklubb, oh the irony). Jeg har forresten innsett dette og sluttet jobben på Downtown.

 

  • Hold soverommet avkjølt, det vil si, ikke avkjølt typ kjølerom-kaldt, men bare luft ut og la det være kaldere i rommet enn under dyna. Når man sover stiller kroppen seg inn på en lavere kroppstemperatur, hvis rommet er for varmt vil det redusere søvnkvaliteten ved at man våkner om natten. I sommer kan det være greit å investere i en elektrisk vifte.

 

  • La det være mørkt på soverommet nå du skal legge deg, jo mørkere det er, desto bedre sover du. Med lange lyse netter kan det være en ide å bruke sovemaske eller mørke gardiner.

 

  • Ikke ligg i sengen og la tankene spinne som en gal rundt ting som har skjedd i dag eller ting som skal skje i morgen. Det er et problem jeg har, at jeg blir liggende en ekstra time våken bare fordi jeg tenker så mye. Selv om jeg ligger i sengen med øynene lukket, er jeg våken, og kaster bort verdifull tid med søvn.

 

  • Hvis du er en sånn person som meg som ikke er så god til å planlegge, spesielt om kvelden, fordi da er jeg trøtt, og nekter å pakke skole/jobb/treningsbaggen kvelden før, utsetter det heller hjertens gjerne til neste morgen – som om morgenen i selg selv ikke er stressende nok – skriv en liste på notater eller på et ark som du legger på kjøkkenbordet, med ting du skal huske i morgen, så du iallfall slipper å ligge i sengen å prøve å memorisere i hodet alt du skal gjøre når du våkner.

 

  • Sov naken <3 eller med minst mulig dilldall på kroppen. Jeg har faktisk hørt at å sove med sokker likevel forbedrer nattesøvnen, I don’t know, you try.

 

  • Ikke tren rett før leggetid. Kroppen trenger litt tid på å roe seg ned før man hopper i seng. Dessuten blir man ekstra våken etter en økt, skiller kanskje ut endorfiner fortsatt, man er sulten og varm. Det optimale er vel å trene fire timer før man legger seg.

 

  • Unngå sterkt lys på do om natten. Jeg er ofte en tur innom toaletten i løpet av natten, noe som er svært irriterende fordi jeg noen ganger får problemer med å sovne igjen etterpå. Å skru på flombelysning på badet forsterker sjansene for ikke å få sove igjen. Gå heller i blinde og skall hodet i et skap enn å skru på lyset, neida dere skjønner greia. Unngå sterkt lys.

 

  • Ikke legg deg sulten eller stappmett.

Merket dere hvordan jeg skrev de første punktene veldig utfyllende, og det siste bare veldig kort og konsist haha. Det ironiske med dette innlegget er at jeg ligger våken klokken fem om natten og skriver det. Men som sagt så har jeg slitt veldig med søvn i det siste, og det er vel derfor jeg skriver dette innlegget også, i håp om å hjelpe med meg selv litt.

Vel, god morgen! Håper dere har sovet godt i natt og kanskje kan ta i bruk for noen av tipsene!

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg