10 sunne matvarer jeg anbefaler

Havregryn

Jeg starter hver morgen fra mandag til fredag med havregryn til frokost, enten det er i form av grøt eller kornblanding med kald melk. Jeg har gjort det i sikkert tre år og blir ikke lei. Det er ingenting som frister mer enn en stor bolle med varm og god havregrøt om morgenen. Jeg blander med melk og vann, blander inn en ss cottage cheese og topper med kanel, sukrin og frosne bær. 

Egg

Jeg liker egg i alle former for mat, om det er omelett, eggerøre, bløtkokt, hardkokt eller speilegg, både på brødskive, alene eller i salat. Jeg har for tiden begynt å ha et helt egg i salaten når jeg kjøper fra salatbar. Det er godt, proteinrikt og mettende. Jeg spiser kanskje i snitt ett egg om dagen. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bønner og kikerter

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er den mest bevisste når det kommer til kjøttindustrien, men det skader ikke å gjøre et forsøk på å bli bedre. Selv om jeg ikke kommer til å bli vegetarianer, så kan jeg redusere kjøttinntaket, både for kroppen min og for miljøet. Derfor er jeg veldig glad i bønner og kikerter, som kan fungere som erstatter for kjøtt i forskjellige matretter, både med tanke på proteininnhold og konsistens. I vennegjengen min lager vi ofte nachos i helgene og det har blitt en greie at vi alltid lager bønnenachos. Det smaker like godt, men føles mye bedre. Da bruker vi for det meste kidneybønner. Også i salater har jeg blitt storforbruker av disse belgfruktene. 

Gulrot 

Jeg elsker gulrot, kokt, stekt og rå, både i middagsmat og som snacks. En perfekt snack for meg er gulrot med holiday-og-kesam-dip. Her hjemme bruker vi også gulrot i det meste av middager. Velg gjerne de “snåle” grønnsakene til en billigere penge på butikken. De ser kanskje litt annerledes ut på utsiden, men de er akkurat like gode. Alle er forskjellige, også i grønnsakssamfunnet ♥

Knekkebrød

Det er bare så enkelt å ha det i et skap på kjøkkenet. Det er ferdig oppskjært, så ikke noe stress med brødkniv og fjøl, det holder seg lenge og det smaker godt med all slags pålegg. Disse tre er mine favoritter, alle er selvfølgelig glutenfrie:

Banan 

Banan kan brukes til så mangt. Jeg bruker most banan i havregrøt og havrepannekaker, hakket banan i kornblanding eller med yoghurt, og bortsett fra det så spiser jeg gjerne en banan rett fra skallet både før og etter trening. Den inneholder en del karbohydrater og er derfor perfekt treningsmat. I tillegg er den en fin erstatning for tilsatt sukker i bakst. 

Frosne bær

Jeg har alltid frosne bær i fryseren; skogsbær, bringebær, blåbær og jordbær (også banan anbefales!). Jeg bruker det til smoothies og som topping på havregrøt. En annen ting som jeg anbefaler er å koke opp frosne bær enten i gryte eller i en skål i mikroen (sistnevnte mest effektivt) og rør inn i yoghurt, det blir en nyydelig dessert. 

Cottage cheese

Det er også noe jeg bruker i nesten alt jeg spiser. Yoghurt, havregrøt, salat, pannekaker, rundstykker og som pålegg på knekkebrød med banan oppå. Så enkelt og godt. Jeg likte det ikke første gang jeg smakte det, men det er en vanesak og jeg anbefaler å prøve det! Nå elsker jeg det og kan lett spise det alene. 

Tomat

Det skal sies at jeg brukte et år med selv-tvangsforing av tomat på å lære å like det, men NÅ liker jeg det. Jeg liker best små, søte mini- og cherrytomater, men store tomater som er opphakket går også veldig bra i både taco, salat og omelett. VELDIG fornøyd med at jeg klarte å like det til slutt. Det kan brukes i så mye forskjellig mat, også er det utrolig sunt da.

Usøtet soyamelk 

Jeg er en melkedrikker og drikker vanligvis skummet melk og styrk kakao hjemme. Men i det siste har jeg fått skikkelig sansen for soyamelk. Pappa er melkeintollerant og drikker derfor bare soyamelk, så det er lett tilgjengelig for meg. Vi har kjøla stacked up med haugevis av det. I tillegg til at det smaker godt og er plantebasert, så er melken helt uten sukker, noe jeg lett faller for. Trenger ikke så mye sukker, er’a så søt fra før av si 😉 

Har dere noen “must haves” på kjøkkenet? 

6 kommentarer
    1. Wow, jeg spiser mye av alle de samme tingene som deg, bortsett fra egg! Også spiser jeg sykt mye granola/frokostblanding og peanøttsmør 😂Anbefaler å prøve det sukkerfrie syltetøyet fra Nora, og soyasjokolademelken

    2. Gode mattips 😀
      Sunniva tydelig at du ikke vet mye om ernæring og sunn mat. Egg og Cottage cheese er veldig sunt, selfølgelig ikke i store mengder som alt annet. Men det er proteinrikt og fult av næringsstoffer. Må vite hva du snakker om før du kommenterer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg