hits

Eksplosiv styrke

God fredag! I dag har jeg hatt en styrkekt, bakt proteinrundstykker og gjort litt skole hjemme. Med andre ord en veldig behagelig fredag s langt. N er jeg i gang med hive i med to toast og en yoghurt fr ukas siste hndballtrening skal gjennomfres. Dette ble skrevet en halvtime fr oppmte og jeg rakk ikke poste innlegget. S n sitter jeg hjemme i sofaen med magen full av sushi og skal se noen videoklipp av morgendagens gjester (hndballsnakk). 


kta mi fredag morgen besto av eksplosiv styrke, vi har som regel det dagen fr kamp, og jeg og resten av csk-jentene spiller mot Frde lrdag (idag) klokka to. Jeg har ftt en del sprsml om jeg kan vise noen av de eksplosive velsene mine, s det skal jeg gjre n. Mine velser er tilpasset meg tanke p min posisjon som linjespiller p hndballbanen, men det er uansett gode velser som kan benyttes av andre ogs. Jeg har flere velser p planen, men disse er de mest sentrale og minst kompliserte. 

Knebyhopp

Jeg gr ned i knebyposisjon og bruker all kraft p komme meg eksplosivt opp og i et kort hopp over bakken. Jeg bruker mellom 30-40 kg (med stanga). 5 reps x 3 set. Det er ikke om gjre komme seg lengst mulig ned, men hurtigst mulig opp. Derfor er det heller ikke om gjre ha p for mye vekter, da mister man eksplosiviteten. 

Denne velsen "supersetter" jeg faktisk med en annen velse, som dere ser under.

Hopp i strikk

Etter hver runde med knebyhopp plasserer jeg hoftene i et lilla strikk som er festet i en hyde og hopper p samme mte som med stanga, bare uten stanga n selvflgelig. Spenningen i strikket gjr at du hopper ekstra hyt. Dere m faktisk ikke sprre meg hvorfor jeg gjr dette, det har bare sttt p planen min siden dag 1 og det har blitt en vanesak. Kjrer 4 reps x 3 set.

Hopp i trapbar (eller med manualer), fra smal til brei

Denne er kanskje litt merkelig haha. Jeg bruker en trapbar, som det kalles, men her kan ogs manualer brukes helt fint. Bevegelsen er at jeg lfter trapbaren (eller manualene, en i hver hnd) og str oppreist med skulderbreddes avstand p beina, s slipper jeg meg hurtig ned i en marklft posisjon med bredt fotfeste. Og hopper deretter tilbake i stende posisjon. Denne har jeg ofte litt tyngre vekter p, 50-60 kg (med trapbaren, som veier 25kg). 6 reps x 3 set.

Ettbeinshopp med rotasjon

Her str man slik jeg gjr p bildet under, og bruker kraften i den foten p steppen til hoppe opp og samtidig rotere i luften og lande med ansiktet motsatt vei og da med motsatt fot p steppen. 6-8 reps x 2. Fullfr seks til tte hopp hurtig p en gang, ikke ta pauser mellom hoppene, det skal gjres hurtig med masse kraft i hoppene og landingene. 

De eksplosive ktene er en del lettere enn de vanlige ktene, for at vi ikke skal vre tunge i beina p kamp. Kombinerer gjerne disse ktene med styrke p overkropp. Det er mulig det er litt vanskelig skjnne noen av velsene, men jeg prvde s godt jeg klarte forklare dem haha. Hadde kanskje vrt lettere med en film, jaja.. Hper dere likte innlegget! 

Alt jeg har p meg er fra 3T-Shop. Topp fra Puma, HER, denne er stoor i strrelsen. Tights fra Reebok HER, denne er ogs stor i strrelsen, bruker xs. 

God helg!

4 kommentarer

kjempefint! ja takk til flere treingsvelser <3 god helg!

Elsker lese om trening og fr alltid masse inspirasjon! Kan du dele overkroppskten(e) dine og? Med bilder eller video?

Outfit da😍😍😍😍😍

when you are in the bottom of your squat motion, your heels should be on the ground properly. be careful about it. just a little advice :)

Skriv en ny kommentar