Glutenfri smuldrepai uten sukker

Mine sukkerfrie dager fortsetter, jeg har nå gått i vel en uke eller noe uten godteri haha, lever fortsatt. Jeg har gjort det klart for familien at det ikke er noe vits i å prøve å friste meg med kaker eller candy. Derfor er mamma så grei å tilpasser dessertene i huset til eldstedattras behov. Ikke nok med at jeg er problembarn fra før av med cøliakien, nå skal jeg være allergisk mot sukker også haha.

På søndag bakte mamma derfor glutenfri eple-smuldrepai uten tilsatt sukker, inspirert av Funkygine. Den ble deliiiich. 

Dette trenger dere til epleblandingen:

400 g epler (vi brukte mange mini-epler fra mimmi’s epletre, men det er vel ca 3)

2 ss sukrin gold

1 ss potetmel

1 1/2 ts kanel

Dette trenger dere til smuldrepaien:

75 g smør

3 ss sukrin gold

2 dl havregryn

2 dl havremel 

en neve hakkede mandler + evt rosiner hvis ønskelig

Dette gjør dere:

Fordel epleblandingen i en ildfast form og strø deretter smuldredeigen over. Stek den på 200 grader (kan bli litt svidd på toppen, så evt skru ned varmen litt) i 40 minutter. 

Serveres med vaniljeis, eller for mitt vedkomne sukkerfri is eller vaniljekesam. NAM. Holder seg flere dager innpakket i plast i kjøleskap, så er det bare å varme litt i mikroen. 

6 kommentarer
    1. bruker du vanlig havremel? blir du dårlig av det? har cøliaki selv så lurer, er så vanskelig å få tak i glutenfritt havremel

    2. Høres godt ut!! Må testes 😀 Men et spørsmål; Ser smøret ligger på bordet og regner med det skal brukes i “deigen”?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg