Gluten- og sukkerfri banankake

Hei dere! Nå tenkte jeg å komme med et innlegg til alle bakeglade bananelskende babes der ute! Nemlig oppskrift på en sunnere banankake. Det er en perfekt løsning på hvordan å bruke de brune bananene som ligger på kjøkkenbenken. Herlighet jeg har aldri skrevet et innlegg med så mange b’er før.

Det er flere måter å lage denne godsaken på, noen er sunnere enn andre, noen er søtere enn andre, og her er det egentlig bare å følge smaksløkene og magefølelsen. Min variant ble en gluten- og sukkerfri banankake i brødform. Den er likevel søt og smaker helt kake. Oppskrift under bildet. 

Jeg brukte en “sunnere kakemiks” fra Funksjonell Mat, som man finner i glutenfri-hylla på de fleste matbutikker tror jeg. Dermed fikk den den tradisjonelle kakesmaken. Det går også an å bruke annet mel, for eksempel havremel, eller kjøre halvt om halvt med havremel og kakemiks. 

Jeg brukte ikke hele pakken, men ca 170 gram av den. I tillegg trenger du:

3 egg

2 eller 3 modne bananer (kommer an på hvor mye banansmak du ønsker, jeg brukte 2)

litt vann eller melk

Hvis du bruker havremel eller annet mel istedenfor kakemiksen, kan det være greit å tilsette 2 ts bakepulver + søtning. I tillegg kan du tilsette det du vil av tilbehør som nøtter, tørket frukt, sjokolade osv. Jeg lagde en plain kake uten noe i. 

Mos bananene med en gaffel. Tilsett det tørre, eggene og resten av ingrediensene og bland sammen til en jevn røre. Hell røren i en brødform, eller annen form og stek på 175 grader i 30-40 minutter. 

Mmmmm NYT! ♥

5 kommentarer
    1. Hola boss lady 😀 uten den blogg vet ikk hvordan jg skulle bli 🙂 du er alle de best jg kjønner 😉 belieber patience ;*

    2. Ååå banankake er så godt!! Du burde prøve å blande inn litt kanel, mørk sjokolade og hakkede valnøtter. Det hver resultatet ganske mye 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg