Oppskrift: enkelt proteinbrød

Klar for ei litta oppskrift?? Torsdagsbrød er på menyen i dag. Dere har kanskje prøvd de berømte cottage-cheese rundstykkene som alle fitstagram-brukere spiser for tiden. Mine finner dere HER (hørtes ut som jeg la meg selv under kategorien fitstagram-bruker nå haha). Men det er faktisk en av de sunnere oppskriftene som er skikkelig gode. Spiser det ikke bare fordi det er sunt liksom, men fordi de faktisk er skikkelig gode. Men uansett, nå har jeg egentlig bare byttet form på dem, lagt dem i en brødform for litt variasjon. Og det var ganske så enkelt med brødskiver, føles liksom litt mer naturlig enn å spise rundstykker all the time. Her kommer oppskriften:


Proteinbrød

500 g cottage cheese (mager eller original)

500 g havregryn (evt. ta halvparten havremel)

4 egg

1 ss bakepulver

1 ts salt

Oppå strødde jeg gresskarfrø, linfrø og solsikkefrø


Sett ovnen på 180 grader varmluft. Bland cottage cheese og egg i en bolle og kjør over det med en stavmikser. Vend inn det tørre og la røra svelle et par minutter. Ha deigen i en brødform og sett den på nederste rille i ovnen i ca 45 min, eller til det har fått en gyllen farge. Ta det ut og la det avkjøles når det er ferdig. Jeg anbefaler dere å dele det opp i flere deler og fryse ned. 

Og ja jeg har en fjøl med navnet mitt på haha. Fikk den av Martine som hadde laget den på sløyden da vi gikk sjette klasse eller noe, aw. En cøliaker trenger en egen brødfjøl vettu, step one det. 

Har dere prøvd det ut?

8 kommentarer
    1. Jeg lager dette brødet fast 1 gang pr uke! Men jeg bruker 300 gr cc og havregryn, 5 egg (yolo), 3 ts bakepulver, 1/2 ts salt og fyrer oppi 3 raspede gulrøtter! Da blir det driiiitsaftig og digg<33 + ganske høyt (hvis du fatter?) ender alltid opp med å trøkke i meg sånn 8 skiver om gangen da (heh)

    2. Hei. Siden du har gluten allergi.. Er det noe du kommer til å ha livet ut eller kan du “vokse” det av deg? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg