Stockholm guide mini edition

Her kommer en liten Stockholm-guide. Jeg har jo bare vært her en gang, så noen veldig utdypet guide blir det da ikke. Men jeg hadde en utrolig fin opplevelse i Skandinavias hovedstad, så jeg kan følge dere raskt gjennom den. 

Hotellet

Vi bodde på HTL Kungsgatan. Det var veldig sentralt, eller det vil si jeg har aldri bodd så sentralt før. Det var ikke snakk om å ta noe taxi til shoppinggata, den var  mindre enn fem minutter unna. Hotellet passet oss perfekt. Det var veldig mange studenter der, og det var veldig hippt og moderne. Vi var kanskje litt for innstilt på å gjøre turen så billig som mulig, så vi bestilte tydeligvis rom i kjelleren på hotellet. Det var under bakken, altså zero windows, så det vil jeg absolutt ikke anbefale. Vi byttet hotellrom dagen etter, så da ble alt bra. Frokosten var veldig enkel, men akkurat det vi trengte. Noe pålegg, croissanter, (glutenfritt brød), smoothies, yoghurt og frukt. 


Shopping 

Hvis man følger Kungsgatan oppover, så kommer man ganske fort til butikkene. I området vårt var American Apparel, som var en av mine favorittbutikker på delt førsteplass med Urban Outfitters, som lå i Biblioteksgatan. Videre oppover krysser man Sveavägen, hvor Adidas Store ligger. Den var herlig, med masse fine treningsklær i tillegg til noe Adidas Originals. Andre butikker jeg vil anbefale er Brandy Melville (Kungsgatan) og & Other Stories (Biblioteksgatan) og ellers butikker som River Island, Hollister, Mango osv. De kjøpesentrene vi var innom, som også er de to av de største, var NK og Gallerian. Men vi likte oss best i gatebutikkene. NK var et varehus som besto for det meste av de dyre merkene, så det var mest for å gå rundt å se for oss uten en million cash i lomma. Gallerian hadde mer vennlige butikker. For litt ekstra eksklusiv shopping er Birger Jarlsgatan utmerket, med butikker som Gucci, Louis Vuitton, Mulberry og Versace.


Spisesteder

For å finne de beste spisestedene som passer til hver enkeltes ønsker og krav, så vil jeg anbefale å søke på nett og lese anbefalinger. Jeg kan liksom ikke anbefale restauranter jeg selv ikke har prøvd ut. Men jeg anbefaler dere å ta turen innom Gamle Stan, som er en typisk gamleby med en rekke koselige restauranter og nydelig mat. Vi spiste også sushi på en søt restaurant, East som ligger på Stureplan, blant flere fine restuaranter. 


Ellers så anbefaler jeg dere å ta turen til Havna, der er det fint å bare gå langs havet. Vi satte oss på en bar som het Stranden og som mer eller mindre fløt på havet. Og andre ting som å ta pauser mellom shoppingintervallene og spise masse yoghurtis. Håper dette var litt til hjelp. Har dere noen gode tips som burde vært med?

7 kommentarer

Siste innlegg