veldig viktig brødskive

Hei dere! Jeg så det var noen av dere som kommenterte det at jeg ikke visste om jeg ville i forsvaret eller ikke. Jeg sjekket litt rundt og for meg er det faktisk ikke så mye å lure på. Det at jeg har cøliaki gjør det ikke mulig for meg å være med. Det syns jeg er ganske sykt haha, som om jeg er noe svekket pga at jeg må spise en annen brødskive enn resten. Men jaja, det gjorde valget mitt veldig enkelt da.

Nå skal jeg busse til 3T for å trene legs med Johanna. Jeg HATER å busse ♥ Gud jeg gleder meg til å få lappen (hvis det noen gang skjer). Vi blogges!

Jakke fra Sheinside her

Ha en fin kveld!

17 kommentarer
    1. Hei du. Skjønner at det kan være litt vanskelig å forstå at du ikke er tjenestedyktig fordi du har cølliaki. Det handler ikke om at du ikke er i stand til å være med på førstegangstjenesten, eller at det er noe problem å tilberede glutenfri mat, men at forsvaret er krigstrening. Det skal altså forberede deg på å delta i krig dersom det bryter ut, og når det er krig er det vanskelig nok å få ut mat til troppene og umulig å ta spesielle hensyn til allergier. Derfor blir du ansett som en som ikke er egnet til å være soldat, selv om at du fint kunne deltatt i førstegangstjenesten. Håper det ble litt klarere nå 🙂

    2. Har cøliaki selv, hadde aldri i tankene å dra i Forsvaret da. Men fikk rimelig sjokk når en kompis ikke kom inn siden han hadde det. Kjæresten min var i militæret og fortalte at når de er ute i felt så er den “posen” de får med mat, er det gluten i. Tydeligvis vanskelig å finne uten.

    3. Jeg har cøliaki, og har fått høre at det har kommet en ny “lov” som sier at de med glutenallergi kan være med i forsvaret. Det har skjedd ganske nylig så mulig du har lest på eldre artikler 🙂

    4. Som Lilli skrev så har det med muligheten for krig, og det at forsvaret ikke kan ta hensyn til allergier i krig. Det blir ikke prioritert å tilpasse og skaffe mat som tåles eller ikke av enkelt personer.

    5. Har hveteallergi selv, så de ville ikke hatt meg heller. Var aldri i planene mine, men gud så urettferdig det er at unge, motiverte, gutter og jenter ikke kommer inn på grunn av det.

    6. Alle med cøliaki kan vere med i forsvaret på lik linje med andre nå! Men dette er en ny regel som kom i 2014, så før den tid hadde en ikke mulighet til å vere med i forsvaret. Jeg har også cøliaki, så dette har jeg fått med meg for lenge siden 🙂
      Saken ligger på NCF sine nettsider: http://www.ncf.no/Nyheter/Militrsaken.aspx

    7. Kjenner meg igjen der, når det kommer til forsvaret! Har leddgikt og laktoseintoleranse , noe som gjorde at jeg ikke fikk dra.
      ( ikke det at jeg er så sikker på om jeg hadde dratt uansett, men – haha )

    8. oi stakkars deg,hvertfall vis du hadde lyst til å dra 🙁 jeg har kjempe lyst,og krysser alle fingre selv, har heldigvis ingen allergier eller noe slikt..men blir sinnsykt lei meg om jeg ikke kommer inn i det hele tat.t..

    9. Joda, du kan komme inn i forsvaret med cøliaki også 🙂
      Tatt fra forsvaret sine sider:
      “CØLIAKI
      ​Du kan vurderes for militærtjeneste dersom du er medisinfri og kan dokumentere (funksjonsbeskrivelse) få plager/symptomer ved diett.
      Merk! Du kan ikke kalles inn til militærtjeneste dersom du har:
      symptomer tross diett
      symptomer ved inntak av små mengder glutenholdig mat, eller
      glutenintoleranse (cøliaki) kombinert med laktoseintoleranse”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg