glutenfrie tortillalefser

God kveld! Tidligere denne uken hadde vi en sunnere hverdagstaco til middag, og da er det jo naturlig å bruke grove lefser. Ettersom jeg har cøliaki og er opptatt av et sunt kosthold, er det et problem at jeg ikke har funnet grove tortillalefser i butikken. Jeg bruker noen lyse “wraps” fra Schär som kjøpes på de fleste matbutikker i glutenfri-avdelingen. Men nå var det på tide å ta tak i problemet på egen hånd, så jeg bestemte meg for å bake mine egne grove tortillalefser, uten gluten, egg og melk! Ideelt for allergikere. Jeg skal ikke si det var det enkleste jeg har bakt, men det var verdt det!

♥ Bland tørrgjæren med lunktent vann og olje. La det stå i romtemperatur i ca 20 minutter.

♥ Bland melet og xanthangummien i en stor bolle og lag et rom midten av melet, så du kan helle gjærblandingen oppi. (Tilsett eventuelt krydder, salt, pepper etc. hvis det er ønsket)

♥ Legg deigen på melet bakebord og kna den godt. Del deigen i 8-10 biter og trill dem til boller.

♥ Klipp ut et stykke bakepapir i sirkel i ca samme størrelse som du vil ha lefsene, gjerne litt større. Legg en bolle på melet bakebord, legg bakepapiret over bollen og skjevle, slik at deigen fester seg til bakepapiret (og ikke bordet!) Jeg trengte en del mel på bordet for at det ikke skulle sette seg fast. Kjevle dem ut så tynt du får til.

♥ Varm en teflonpanne på middels varme og legg tortillalefsen med bakepapiret ned på plata, som du ser på bildet under  ↓   Stek den i 2-3 minutter eller til du ser den gyllen under, før du snur den, river av bakepapiret og steker den andre siden i nye 2-3 minutter. Hvis det ikke løsner, må du snu den tilbake og steke den litt mer. Hvis bakepapiret blir brent eller ødelagt må du klippe en ny sirkel, min overlevde alle åtte lefsene.

♥ Nyt lefsene varme eller kalde med ditt favorittfyll. De var best samme dagen, og i motsetning til mange andre glutenfrie lefser jeg har prøvd, sprakk de faktisk ikke når jeg brettet dem til tacowraps. Håper dere liker dem!

12 kommentarer
    1. Kan du läge et innlegg hvor du beskriver en trening du har? På 3t liksom 🙂 f.eks hva du gjør når du trener styrke, hvor mange repetisjoner osv? 🙂

    2. Tusen takk for slike oppskrifter! Tåler verken gluten eller melk, og har lett etter tortillalefser lenge. Dette var gull verdt!

    3. Tusen takk for at du delte denne oppskriften! Elsker når du legger ut allergivennlige oppskrifter for oss med cøliaki, er ikke alltid like lett å finn sunne glutenfrie matvarer. Disse skal garantert prøves til tacofredag!

    4. Hei! unnskyld for at jeg ikke kommenterte, jeg satt veldig pris på denne oppskriften. Gleder meg til å prøve ut denne til helga! Klem

    5. elsker når du legger ut oppskrifter og treningsinnlegg, de er utrolig motiverende og du er kjempeflink!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg