nytt kamerautstyr

Jeg fortalte jo at jeg hadde fått inn litt nytt kamerautstyr her om dagen, så jeg tenkte å skrive litt om det. Jeg kjøpte et kameraobjektiv med 50 mm linse og en ‘bærbar’ blits, begge er fra Canon og jeg kjøpte dem på Elkjøp. Objektivet kostet 2795 kr og blitsen kostet 1799 kr. Mange skjønner sikkert ikke greia med blitsen, det gjorde heller ikke jeg før jeg kjøpte den. Hvorfor skal man ha enda en blits når det allerede er en på kameraet? Jeg kommer tilbake til det lenger ned.

Mange har også spurt hvilke kameragreier jeg bruker til vanlig, og på bildet under ser dere hva det hovedsakelig går i. Altså blitsen er jo ny, men jeg tror den kommer til å bli brukt mye fremover. Så er det en vanlig selvutløserfjernkontroll – geniaalt, hadde absolutt ikke klart meg uten den! Minnekort (699 kr – 32 GB) er jo også noe jeg trenger og kamerastativ. Og sist men ikke minst, standarlinsen med beskyttelseslokket eller hva det kalles.
Kjøpte i tillegg en kamerabag for å ha forskjellige utstyr osv. Kjøpte den hovedsaklig til afrikaturen, da er det sikkert greit å ha alt i en slik bag. Den kostet 499 kr.

Ogsåå over til forskjellene fra det nye og det gamle objektivet og blitsen. På bildet under til venstre har vi det gamle objektivet uten blits, og til høyre med den blitsen som sitter på kameraet.

På bildet under her har vi det nye objektivet uten blits.
Og her med blits. Det som er så utrolig med den er at bildet blir jo fortsatt lyst, bare ekstra sterkt og det blir litt sånn studioeffekt hvis dere skjønner hva jeg mener. Man kan ta bilder på kvelden og få det til å se ut som det er dagslys i rommet. Man kan snu på blitsen sånn at den peker mot en vegg, så ser det ut som lyset kommer fra den ene siden foreksempel. Kanskje litt vanskelig å forstå, men den er hvertfall dritbra!

Hva synes dere?

33 kommentarer

Siste innlegg